ANIMA MUNDI
   (28)
Miramar 1998. Vydáno v USA. NTSC. Regionálně nekódováno (region 0).
30 minut. Barevný. Widescreen 1,85:1 (neanamorfní letterbox). Stereo (PCM 48Khz 16 bit stereo). Žádné bonusy.

Zatím jediný film Godfrey Reggia dostupný na DVD vyšel v USA už před čtyřmi roky a dnes je na většině amerických internetových shopů bohužel beznadějně vyprodán, což není při jeho ceně 12 dolarů žádným překvapením. Je to škoda, protože není regionálně kódován, takže jeho "prohánění" po tuzemských přehravačích by jinak nic nebránilo.

Na rozdíl od dvou slavných Reggiových celovečerních dokumentů, Koyaanisqatsi (1983) a Powaqqatsi (1987), je Anima mundi (1992) pouze středometrážním filmem. Informační zdroje se různí v tom, zda byl snímek už od počátku zamýšlen v této krátké podobě či zda jde o sestřih materiálu původně připravovaného pro závěrečnou část filmové trilogie a takto zkompletovaného ve chvíli, kdy vyschly finanční zdroje potřebné k dalšímu natáčení. Zajímavým detailem je osoba střihače filmu, v současnosti velmi agilního českého režiséra Miroslava Janka.

Citátem z Platona o "produchovnělém světě" uvozený snímek je poskládaný ze záběrů různých "forem života", od prvoků pod mikroskopem přes všemožné zástupce zvířecího světa (nejvíc se natáčelo v Africe). Stejně jako oba celovečerní filmy se Anima Mundi obejde bez jediného slova komentáře a i zde tvoří doprovod obrazu přímo pro film napsaná působivá hudba Philipa Glasse. Ve filmu se objevuje řada fascinujících záběrů umocněných Reggiovým oblíbeným zpomalením obrazu, sotva se vám však pomalý rytmus snímku dostane pod kůži a začne vás vtahovat do svého vnitřního světa, přijde utnutý konec... I torzovitá podoba filmu však obdivovatele Reggiovy tvorby musí nadchnout, už jen kvůli pro něj typickým drobným detailům, jakým je např. úžasně realizovaný finální záběr běžící lvice.

Technicky jde o nepříliš vydařený disk od malé firmy Miramar. Na DVD dokonce není ani obvyklé základní menu, firma se neobtěžovala ani s bookletem. Zvuk je podán v průměrně znějícím stereu, kvalita obrazu ničím nezaujme, ale ani neurazí.