ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD

Andrej Rublev

ZÓNA - hlavní strana
ZÓNA E-SHOP TEXTY RECENZE KONTAKT
ZÓNA - hlavní strana
OVLÁDÁNÍ
Kompletní seznam recenzí filmů na DVD najdete ve sloupku vpravo. Kliknutím na název filmu bude načtena aktuální recenze.

 
 
NEPŘEHLÉDNĚTE!
Všech 32 zde publikovaných recenzí vzniklo v první polovině roku 2002. Od podzimu 2002 jsem recenze přestal psát, proto se od tohoto data obsah této stránky již nemění (stručné recenze disků, vždy nazvané "Na vlastní oči", zařazuji od podzimu 2002 přímo na hlavní stránku v rámci aktuálního zpravodajství). Pozor - všechny recenze jsou ponechány v původní podobě, to znamená, že některé údaje v nich uvedené již nemusí odpovídat realitě (např. ceny recenzovaných disků, informace o dalších existujících DVD uvedených režisérů atd.).

NEBESKÉ DNY
   (22)
(Days of Heaven)

Paramount 2001. Vydáno v ČR. PAL. Regionálně kódováno (region 2 - Evropa).
90 minut. Barevný. Widescreen 1,85:1 (anamorfní). DD 5.1. Anglicky. České titulky.
Bonusy: trailer.

     Chcete-li si na DVD zkompletovat režijní tvorbu Terrence Malicka, nemusíte si na ni v poličce vyhrazovat příliš mnoho místa. Není to ale proto, že by vydavatelé režisérovu tvorbu ignorovali - Malick prostě natočil pouhopouhé 3 filmy. Ostatně, tu tvorbu byste si zkompletovat opravdu měli - všechny tři snímky jsou mistrovská díla a pokud je v encyklopediích najdete popisovány výroky typu "jeden z nejoriginálnějších filmů v dějinách americké kinematografie", věřte, že podobné přídomky v ničem nepřehánějí.

     Terrence Malick (*1945) vystudoval původně filosofii a jejím přednášením se krátce i živil. Po následném absolvování dvouletého kursu Amerického filmového institutu napsal několik scénářů, z nichž realizován byl například Dirty Harry (film režíroval Donald Siegel). Režijně Malick debutoval v roce 1973 snímkem Badlands (název se většinou nepřekládá, v české filmové literatuře na něj ale můžete narazit i pod názvy Zlé kraje či Zapadákov), oceněným Zlatou mušlí na festivalu v San Sebastianu. Příběh útěku a pronásledování mladých milenců po vraždě dívčina otce už nese všechny znaky Malickova režijního stylu - svébytný filosofující přesah příběhu, vizuálně ohromující realizaci i syrový vnitřní komentář děje z úst jednoho z aktérů. Film je na DVD díky Warnerům dostupný v regionu 1, u nás ho uvedla před dvěma lety coby Zapadákov Česká televize, bohužel ve zkreslené podobě po ořezu do 4:3 a v dabingu. Svůj druhý film, Nebeské dny, natočil Malick v roce 1978 (Cena za režii na MFF v Cannes), zato třetí následoval až po dvacetileté pauze - v roce 1998 realizovaná Tenká červená linie (The Thin Red Line) vyhrála o rok pozdějí berlínský festival a získala 7 oscarových nominací ("foxovskou" edici na DVD s českými titulky distribuuje Bonton).

     Děj Nebeských dnů se odehrává na počátku minulého století a kromě prologu z chicagských oceláren a krátké sekvence svatební cesty je celý situován na texaskou obilnou farmu. Na sklizeň najatí mladí milenci Bill (Richard Gere) a Abbey (Brooke Adamsová) se tu vydávají za sourozence a když se těžce nemocný farmář (Sam Shepard) zamiluje do Abbey, využijí příležitosti se záměrem získat po svatbě a očekávaném "ovdovění" bohaté dědictví... Významově bohatý příběh s nepřehlédnutelnou paralelou o "prvotním hříchu" a "vyhnání z ráje" (traktovaný i v originálním názvu filmu, jež je do češtiny ve svém spektru významů jednoslovně nepřeložitelný - nejen Nebeské dny, ale i Dny nebes, Dny pod nebesy a hlavně Rajské dny!) je vyprávěn Billovou čtrnáctiletou sestrou (Linda Manzová), jejíž "naivní" dětské glosy v komentáři k "pootáčení" výkladu jednotlivých scén přímo vybízejí.

     Vizuálně jsou Nebeské dny vskutku ohromující (v kinech byl film i u nás kdysi uveden v 70mm kopii) a právem za ně slavný Nestor Almendros získal Oscara za kameru (málo známou kuriozitou je, že zimní scény snímal zcela v jeho duchu neméně slavný Haskell Wexler). Obrazové kompozice ploché texaské krajiny s jediným výrazným bodem farmářova domu jsou komponovány v duchu obrazů známého malíře Edwarda Hoppera (chcete-li vidět předobraz filmové farmy, sežeňte si odeonské vydání knihy Thomase Wolfa K domovu pohleď, anděle!, kde je Hopperův obraz reprodukován na obalu), neopominutelnou složkou vycizelované kompozice panoramatických záběrů je i obloha v desítkách podob různých denních i ročních období (viz již zmíněný vícevýznam názvu - Dny nebes či Dny pod nebesy). Celý film tak i formálně evokuje ztracenost člověka v nezměrném řádu přírody a chladně nezúčastněnému "nebeskému pohledu" Stvořitele odpovídají i některé kolmé vertikální nadhledy. K estetické bravuře filmu přispívá i snad vůbec nejkrásnější filmová hudba z bohaté kariéry Ennia Morriconeho, a je nutné dodat, že je to i jeho hudba nejvzácnější - soundtrack vyšel pouze v Itálii v roce 1994 u malé firmy Legend (spolu s hudbou k westernu Dona Siegela Dva mezky pro sestru Saru).

     Na DVD vydal film Paramount a příliš záležet si na něm nedal. Kvalita anamorfního přepisu originálního widescreenu je pouze průměrná a to, co je vydáváno na přebalu za zvukový mix do 5.1, je téměř žalovatelné coby "klamavá reklama". Ne že bych u takto starého filmu vyžadoval prostorové efekty, dokonce bych se klidně spokojil i s pouhým kvalitně vyčištěným monem, ale zvuk linoucí se z reprobeden je v tomto případě tak tichý a nevýrazný, že i při nastavení maximální hlasitosti aparatury (v mém případě tedy dvojnásobku běžného nastavení) zní jako "od sousedů".



 
seznam recenzí
 

































 Optimalizováno pro IE 5.5 (800 x 600)Copyright © 2002 - 2017, Code by Haireus & Content by ZonaEngine: (pre)Bloudil