ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD

Andrej Rublev

ZÓNA - hlavní strana
ZÓNA E-SHOP TEXTY RECENZE KONTAKT
ZÓNA - hlavní strana
Prbn.cz :: sociln s pro zpravodaje z ulice

Barva grantovho jablka - film Sergeje Paradanova - objednejte si esk DVD

ZNA :: E-SHOP - objednejte si esk DVD

TEXTY
Na této podstránce najdete "zásadní" text Duchovní film, ve kterém jsem se pokusil vymezit ryze osobní kategorii filmů a vysvětlit, co mě na nich zajímá. Vznikl v roce 1994 u příležitosti stejnojmenného cyklu na LFŠ. Texty označené Region free a DVD.RX vycházely coby sloupek v tištěné verzi týdeníku Reflex.


 
 

Region free (Reflex č. 36/2006): Život Antoina

     V dějinách kinematografie nenajdete projekt podobně výjimečný jako tzv. doinelovskou pentalogii, v níž Francois Truffaut v pěti (během dvaceti let natočených) filmech představil osudy svého alter ega Antoina Doinela od neradostného dětství až po dospělost. Chtít její kompletní počeštěné DVD-vydání by bylo příliš troufalé, vezměme tedy s nadšením zavděk alespoň výmluvným fragmentem v podobě třetí až páté části na discích z Levných knih. Z pentalogie tak sice schází vstupní snímek Nikdo mne nemá rád (1959) a povídka Antoine a Colette z Lásky ve dvaceti letech (1962), z hlediska návaznosti vyprávění ale působí tři v ČR vydané "díly" kompaktně, i díky tomu, že cyklus uzavírající Láska na útěku (1979) obsahuje na šedesát retrospektivních sekvencí ze všech předchozích filmů. Doinelův osud mapují tři česká DVD od jeho čtyřiadvacetin - Ukradené polibky (1968) zachycují první Antoinova zaměstnání a pozvolné namlouvání si dlouhovlasé Christine, Rodinný krb (1970) sleduje první měsíce jejich manželství a již jmenovaná Láska na útěku má ambici osud většiny postav dopovědět z desetiletého odstupu. Především první dva na DVD vydané filmy dávají zřetelnou odpověď na otázku, proč si Truffaut tolik rozuměl s Hitchcockem - jsou totiž totální oslavou filmařiny, kdy z každé scény doslova vyzařuje nadšení, s jakou byla natočena. Oba jsou nesmírně hravé, vtipné, s řadou inscenačních nápadů a obsazené typicky truffautovsky charismatickými herci, třetímu - bilancující Lásce na útěku - pak nebývalou míru "citové autenticity" dodávají retrospektivy s postavami v autentickém dvacetiletém věkovém rozpětí. A mimochodem, něco tak lapidárně vypointovaného a přitom doslova zničujícím způsobem zábavného, jako je scéna konkurzu na prodavače bot v Ukradených polibcích, by asi nedokázal natočit ani Chaplin…



 
seznam článků
 




































































 Optimalizováno pro IE 5.5 (800 x 600)Copyright © 2002 - 2024, Code by Haireus & Content by ZonaEngine: (pre)Bloudil