Produkce hollywoodských mega-vydavatelů, tzv. majors, se na český trh s DVD dostává dvojím způsobem. Prvním je smluvní dohoda s některým zdejším distributorem, který disky připravené v zahraničí opatří českým přebalem (či přelepkou) a rozveze je do obchodů (o produkci společností Fox, MGM, Columbia, DreamWorks a Universal se takto v ČR "stará" Bonton, disky Paramountu obhospodařuje MagicBox). Druhou cestou, vzhledem k zanedbatelné velikosti tuzemského trhu od počátku okrajovou, je zřízení české pobočky, která v koordinaci s centrálou vydává (a distribuuje) firemní produkci sama. Prapor "přímého zastoupení" od počátků zdejšího DVD-trhu hrdě nesla pobočka Warner Bros., a dva roky se o totéž pokoušel Universal, přičemž výhody tohoto řešení lze vzorově demonstrovat na jejich edičních počinech - zatímco externí distributor má tendenci "vyzobávat" si z nabídky majors jen nejlukrativnější tituly se zaručenou prodejností, obě tuzemské pobočky, spojené s mateřskou společností pupeční šňůrou firemní hrdosti, nabízely katalogovou produkci v plné šíři, od klasických titulů přes sběratelské edice až třeba k televizním seriálům (např. nebýt české pobočky Universalu, nikdy by v ČR nevyšly obě kolekce s filmy A. Hitchcocka). Minulý čas v předchozí větě ale bohužel není překlepem - po Universalu, který svou pobočku uzavřel loni, se pro stejný krok rozhodla i společnost Warner, která poslední várku titulů pošle na trh v červnu, aby od léta i ona využila "české cesty" externího distributora. A chcete-li vědět, proč letošní "digitální léto" bude černé, uvědomte si, že převzetí firemní produkce "externistou" sebou nese i jednorázové stažení kompletního DVD-katalogu z tuzemského trhu (v lepším případě na nějaký čas, v horším natrvalo), přičemž ten warnerský momentálně čítá cca devět set titulů.
|