Duchovní film? (Původně psáno jako úvodní text
ke sborníku Duchovní film, který doprovázel
stejnojmenný cyklus filmů uvedených na Letní
filmové škole v Uherském Hradišti v červenci
1994. V cyklu byly uvedeny filmy Stalker,
Nostalgie, Strom na dřeváky, Koyaanisqatsi,
Obrazy starého sveta, Marketa Lazarová, Nebe
nad Berlínem a Vojtěch řečený sirotek.)
Očekávané napadení ze svatokrádeže předejdu
protiútokem - "duchovní film" jako
žánr samozřejmě neexistuje a ani by mě
nenapadlo pokusit se ho konstruovat či vymezovat
oproti třeba "filmu neduchovnímu".
Proto onen otazník v názvu této "programové"
stati a proto ona zvýšená frekvence neurčitých
přívlastků v následujících řádcích...
To, že se tento termín vůbec objevil, je způsobeno
faktem, že nějaký název jeden z cyklů Letní
filmové školy mít musí a že ten nakonec použitý
byl ze všech nabízejících se nejméně hloupý,
nabubřelý a zavádějící. Logická otázka ovšem
musí následovat: co tedy spojuje filmy, které
jsou v tomto cyklu uvedeny - a pokud něco takového,
co je spojuje, doopravdy a prokazatelně existuje,
proč na základě toho nelze vymezit "žánr"
či alespoň nezpochybnitelný název cyklu?
Pokusím se o zdůvodnění oklikou.
Spisovatel Jorge Luis Borges vypráví v jedné
ze svých labyrintických povídek o podivném předmětu
jménem "Alef". Alef je koule, ve které
je - samozřejmě pouze v povídce - soustředěn
celý svět. Podaří-li se nám Alef spatřit,
uvidíme v jediném okamžiku vše - Alef v sobě
totiž koncentruje minulost, přítomnost a
budoucnost celého vesmíru. I při chvilkovém
pohledu na něj se nám dostane absolutního poznání.
"Alef měl průměr asi dva nebo tři
centimetry, ale obsahoval celý, nezmenšený
kosmický prostor. Každá věc (například
zrcadlo) byla zároveň nekonečný počet věcí,
protože jsem ji zřetelně viděl ze všech vesmírných
zorných úhlů. Viděl jsem hustě obydlené moře,
viděl jsem úsvit i soumrak, viděl jsem lidské
zástupy v Americe, viděl jsem stříbřitou
pavučinu ve středu černé pyramidy, viděl
jsem rozbořené bludiště (byl to Londýn), viděl
jsem nekonečné oči, které byly přímo u mne
a pátravě se ve mně zhlížely jako v zrcadle,
viděl jsem všechna zrcadla na zeměkouli a v
žádném jsem se neodrážel...," píše
Borges.
Jestli se nemýlím, cosi podobného nazývali
středověcí filosofové "iluminací"
- Bůh o sobě nechal ze své vůle vědět tak,
že přímo oslovil konkrétního člověka a
vyjevil mu svou přítomnost i své vědění. Člověk,
který by pohlédl do Alefu - či by byl obdarován
Iluminací - by tak byl v jediném okamžiku
schopen toho, čeho sám o sobě schopen není:
absolutního poznání souvislosti věcí.
Háček je samozřejmě v podmiňovacím způsobu.
Člověk, který by pohlédl... Člověk, který
by byl obdarován... Ale co si mají počít ti,
kteří Alef nenacházejí, obdarování se jim
nedostává a i když potkají takového, kdo o
sobě tvrdí, že obdarován byl, zjistí, že mu
scházejí srozumitelné argumenty pro to, aby o
svém obdarování dokázal neobdarovaného přesvědčit?
Samozřejmě, zjednodušuji. Ale není stejná zásadní
otázka zašifrována v Camusově odkazu: "To,
co mě zajímá, je vědět, jak se máme chovat,
když nevěříme v Boha ani v Rozum?" Vždyť
není to právě ona touha po prozření
souvislosti dějů světa, která jako perpetuum
mobile žene lidské pokolení (navzdory a napříč)
komickou spirálou zrození a umírání, objevování
a zapomínání, o každodenním pachtění raději
ani nemluvě?
Je to touha zvláštní - přinejmenším tím,
že má svůj nezničitelný životadárný pohon,
nedovolující jí vyhasnout tváří v tvář i
těm nejprůkaznějším důkazům Zmaru: iracionální,
nezdůvodnitelné a přesto nevyvratitelné Umění.
Nezažili jste snad okamžik, kdy vám při podvečerním
poslechu Mahlerovy symfonie přeběhl po zádech
mučivý svor a vy jste měli na okamžik pocit,
že když už se před vámi neobjevuje sám Alef,
pak jste alespoň na chviličku nevysvětlitelně
šťastní? Tarkovskij by dodal, že od toho tady
přece Tvorba alias Umění je. Tvorba jako důkaz
existence duchovní bytosti. Jako schopnost
komunikace s tím, co nás přesahuje. Tvorba
jako to vrcholné, to, k čemu se dá upnout,
tvorba jako cesta k Pravdě.
Cyklus "duchovního filmu" je proto
sestaven ze snímků, skrze které k nám - nebo
alespoň ke mně a k lidem, se kterými se o tom
už pár let bavím - jakoby Alef (alias Svět)
promlouval. Z filmů, ve kterých se jako v
Alefech koncentruje nebývale vysoká míra zkušenosti
světa, jenž nás obklopuje. Z filmů, které
mají větší vypovídací schopnost než
filosofický tlustospis, což je samozřejmé -
obejdou se beze slov, vyprávějí prostřednictvím
obrazů, v kompoziční stavbě vědomě odkazují
na mytologické archetypy, výtvarnou i literární
tradici, citují nejvypjatější okamžiky
klasických hudebních děl a vše dohromady
spojují do podoby "totálního umění",
kterým film v jejich podání je.
Díky za ně, jedno komu.
zpět na menu
Georges
Meliés - praotec filmové režie
Dnes, kdy filmový průmysl každoročně
produkuje ohromné sumy peněz a klípky ze života
filmových hvězd plní přední stránky společenských
magazínů, mají pro nás vzpomínky na počátky
filmu jistý přídech nostalgie. Navíc spousta
osobností, které u počátků filmu stály a výrazným
způsobem ho formovaly, je dnes takřka
zapomenuta. Pojďme tedy na jednoho takového průkopníka
zavzpomínat...
V době kdy Georges Mélies vstoupil do filmového
podnikání, byl tento druh umění opravdu ještě
v plenkách. Většinu celuloidového pásu té
doby plnily exteriérové snímky a hlavně dobové
aktuality. Vrcholem zábavy byl Lumiérův "Pokropený
kropič" a úspěch v kinetoskopech zaznamenával
snímek "Svlékání mondénní krásky".
Ano, tipujete správně - název snímku je zároveň
kompletním popisem děje. Objevovaly se sice
první pokusy o filmovou režii, ale většinou
nedosáhly valné úrovně. Teprve Georges Mélies
se stal prvním skutečným filmovým tvůrcem.
Georges Mélies se narodil roku 1861 v Paříži.
Po absolvování studií v Londýně se do
francouzské metropole vrátil, převzal otcovu
živnost a stal se tak ředitelem Divadla Roberta
Houdiniho. Tento malý sál, založený samotným
mistrem kouzelníkem, předurčil další Meliésovo
směřování. Když se v Grand Café konalo první
filmové představení, byl jeho nadšeným účastníkem
a po zakoupení projekčního přístroje od londýnského
optika se stal i tvůrcem filmů vlastních.
V jeho prvních osmdesáti (!) snímcích, natočených
během roku 1896, nenajdeme ještě po originalitě
ani stopy. Byly to víceméně kopie snímků
Lumiérových a Edisonových. Jeho originalita se
projevila až po roce 1897, kdy přistoupil k užívání
filmových triků a posléze vybudoval na svých
pozemcích za 80.000 franků, filmové studio.
Na první trik přišel, jak už to tak bývá, náhodou.
Při promítání filmu, natočeného na jednom z
pařížských náměstí, se k jeho velkému překvapení
proměnil kolemjedoucí omnibus na pohřební vůz.
Po troše přemýšlení se Méliesovi podařilo
záhadu přeměny objasnit - při natáčení se
zadrhl film v aparátu a další natáčení bylo
možné až po chvíli. Provoz v ulicích však
na opravu přístroje nečekal a pokračoval dál,
takže tam, kde byl před chvilkou omnibus, byl náhle
pohřební vůz. Díky této náhodě se z Méliese
stal specialista na filmové triky.
Prvním plánovitým využitím triku byl snímek
"Zmizení dámy". Natáčení bylo na
chvilku přerušeno a dáma zkrátka odešla ze záběru
(kouzelník se ovšem nemohl po dobu přerušení
ani pohnout). Dalším rozvíjením původní myšlenky
byl snímek "Faust a Markétka", kde se
dáma mění v ďábla nebo v japonskou vázu.
S postupem času přidával další triky, vycházející
především z fotografických montáží a ty se
později staly základními prvky filmařské
techniky. Dalšími výraznými příspěvky do vývoje
filmu bylo první použití kulis,
charakteristický střih a využívání jevištních
technik - dějové osnovy, líčení, dekorací a
strojového zařízení.
K těmto technikám se ovšem Mélies dopracoval
až později. Jeho prvním úspěchem se staly
"rekonstruované aktuality". Spočívaly,
jak už z názvu vyplývá, v tom, že se aktuální
události, které nemohly být z pochopitelných
důvodů natočeny přímo, přehrály s herci a
tak byly později promítány. Došlo dokonce k
tomu, že rekonstruovaná aktualita "Korunovace
krále Edwarda VII" byla natočena několik
týdnů předtím, než se korunovace samotná
odehrála. Tedy aktuálnost, kterou se dnešním
zpravodajským gigantům nepodařilo překonat.
Postupně se rekonstruované aktuality začínaly
čím dál tím více podobat hraným filmům. Mélies
zůstával věrný divadelní estetice, takže
kamera natáčející děj byla v nehybné pozici,
jakoby z ideálního pohledu divadelního diváka
v hledišti. Tuto svou metodu neopustil Mélies
po celou dobu své kariéry.
Jediným kompletně zachovaným a zároveň
nejslavnějším Méliesovým filmem je "Cesta
na Měsíc". Scénář vychází z knih
Julese Verna a H.G. Wellse. Film vyniká lehkostí,
vtipem, fantazií a svéráznou poetikou. Vypráví
o cestě astronomů na měsíc, na nějž se
dopraví prostřednictvím ohromného děla. Náboj
zasáhne měsíc přímo do oka. Střihem se
ocitneme na planině, kde cestující opouští
svůj meziplanetární dopravní prostředek. V
dalších scénách se vyskytuje přehlídka
planet a souhvězdí. Posléze jsou cestovatelé
zajati obyvateli měsíce, kteří se podobají
korýšům. Podaří se jim uprchnout a snést se
pomocí padáku zpět k zemi. Celý film končí
oslavou vesmírných cestovatelů. Z dnešního
pohledu je velmi komický herecký projev všech
zúčastněných. Ten je samozřejmě limitován
chybějícím zvukem, ale i tak postavy ani chvíli
nezůstávají v klidu, neustále pobíhají,
hopsají či se jinak pohybově projevují. Tato
"herecká metoda" je ostatně typická
pro všechny Méliesovy filmy. Film dosáhl
fenomenálního úspěchu a byl prodáván ve
stovkách kopií. Největšího uznání se mu
dostalo ve Spojených státech, kde dokonce umožnil
zřízení prvního stálého kina v Los Angeles.
Mélies - povzbuzen úspěchem - v natáčení
filmů pokračoval a vyvrcholením jeho umělecké
a obchodní kariéry byl snímek "Výbuch
sopky Mont Pelé", rekonstruovaný pomocí
miniaturních maket.
Postupem času se Méliesovy metody staly
zastaralými, jeho další filmy byly spíše
prodělečné a pravou katastrofou bylo zničení
filmového materiálu z celoročního natáčení
cesty po Pacifiku. Díky tomu musel Mélies navždy
zastavit výrobu filmu a jeho filmové studio
bylo přeměněno na divadlo, ve kterém hrál
operu pro předměstské diváky. Bohužel ani
toto přetvořené studio se mu udržet nepodařilo
- nakonec prodal negativy svých filmů jako
surovinu pro výrobu hřebenů, a skončil jako
majitel krámku s hračkami v podchodu
montparnasského nádraží. Zde zůstal poměrně
dlouhou dobu, až byl v roce 1928 objeven novináři
a oslavován jako filmový průkopník. Na jeho
počest bylo uspořádáno představení, byl
vyznamenán a posléze umístěn do domova pro přestárlé,
kde roku 1938 zemřel.
O tom, že Méliesův odkaz není zapomenut, svědčí
například použití záběrů z "Cesty na
měsíc" v klipu skupiny Smashing Pumpkins
nebo scéna z filmu "Moulin Rouge" Baze
Luhrmanna, ve které se méliesovský Měsíc připojí
k duetu Satine a Christiana...
Aleš Herda (kontakt:
herda@globalex.cz)
Držte
si klobouky: DVD je tady
(Pozn. aut. - Tento
text vyšel v týdeníku Kolínský
Pres na
jaře 2001. Pokusil jsem se v něm shrnout základní
informace o DVD tak, aby je pochopil i laik, pro
kterého byl termín "DVD" jen shlukem
tiskacích písmen. Vzhledem ke stáří textu
leckteré údaje v něm - především cenové -
již neodpovídají současnému
stavu.)
Před deseti lety, hned jak padla železná
opona, jsem vyrazil do Mnichova. Vstoupil jsem do
slavného hudebního obchodu WOM a začal se
prohrabávat tou horou do té doby zapovězených
desek. Elpíček i singlů tam měli desetitisíce
na ploše odpovídající kolínskému
supermarketu Delvita. V prvním patře v koutě
jsem objevil i dva malé regály, zaplněné několika
desítkami zvláštních malých plastikových
krabiček se stříbrnými disky uvnitř. Poprvé
jsem tak vzal do ruky věc, o které jsem do té
doby jen slyšel jen jako o kuriozitě - hudební
CD.
Do stejného krámu jsem se pak dostal až o
necelé dva roky později. Byl na první pohled
úplně stejný - stejné množství polic napěchovaných
hudebními nahrávkami a v prvním patře opět
ty dva malé regály. S jediným rozdílem - v těch
dvou regálech bylo pár desítek zaprášených
desek, zatímco všechny ostatní stojany byly
naplněné tisíci těch zvláštních umělohmotných
krabiček. Stačily dva roky, aby jedna
technologie převálcovala druhou a aby to, co každý
nejdřív považoval za drahou kuriozitu, ovládlo
trh s hudbou.
Proč o tom píšu? Věřte mi, přesně totéž
se právě děje na trhu s filmy. Dvacet let
panující videokazetu válcuje nová technologie
jménem DVD a tak jako tenkrát, i dnes mají Čechy
několikaleté zpoždění.
CO TO JE DVD?
Co je to DVD? Laicky řečeno, film nahraný na
disku, který na první pohled vypadá úplně
stejně jako hudební cédéčko. Při přehrávání
je také stejně jako cédéčko "čten"
laserovým paprskem (bezkontaktně), z čehož
vyplývá, že se používáním neopotřebovává
a umožňuje libovolný počet přehrání ve
stejné kvalitě. Od cédéčka se DVD-disk ale zásadně
liší tím, že díky menší velikosti záznamových
prohlubní se na něj vejde mnohonásobně víc
dat - až 15,9 GB.
Co to znamená v praxi? Na jeden DVD-disk je možné
nahrát až 8 hodin záznamu, a to v kvalitě,
která vysoce převyšuje videokazetu a spolehlivě
převálcuje i film na plátně kina. Těžko to
popisovat (nejjednodušší je zajít do prodejny
a nechat si přístroj předvést v akci), ale
obraz z DVD je zcela ostrý a detailní (při spuštění
funkce "pauza" se obraz zastaví a na
obrazovce máte brilantní barevnou fotografii
bez sebemenšího rozostření). Přispívá k
tomu i fakt, že před uložením filmu na disk
je naprostá většina filmů digitálně vyčištěna
(remasterována), z kopie jsou odstraněny šumy
a nečistoty a opraveny "vyšisované"
barvy, takže i starší filmy (např. nedávno
vydaný Most přes řeku Kwai nebo Vertigo, oba z
roku 1958) vypadají k nerozeznání od těch současných.
A teď pozor - takto brilantně vypadá film z
DVD na každé jen trochu normální televizi. Je
samozřejmé, že čím větší obrazovka, případně
čím lepší použitá televizní technologie (100
Hz, plochá obrazovka atd.), tím je celkový
dojem z filmu lepší, ale DVD film vypadá báječně
i na televizi s nejběžnější úhlopříčkou
a normální 50 Hz technologií. K všeobecně
tradovanému omylu, totiž že ke sledování DVD
potřebujete techniku za statisíce korun, bohužel
přispívá reklama, která obvykle ukazuje filmy
z DVD přehrávané na velkoplošných, nejčastěji
plazmových obrazovkách. Nevěřte tomu -
kvalitu filmu z DVD si neméně užijete na běžném
televizoru Tesla s uhlopříčkou třeba 55 cm.
ZVUK
Superostrý obraz ale není to jediné, co DVD
nabízí. Doslova revoluční je i zaznamenávání
zvuku v systému Dolby Digital (DD), který umožňuje
věrnou prostorovou reprodukci zvuku prostřednictvím
šesti reproduktorů (pokud jste někdy byli v nějakém
kině vybaveném špičkovou zvukovou dolby
aparaturou, pak přesně totéž teď můžete
slyšet v obýváku). Laicky řečeno - z každého
reproduktoru jde jiný zvuk podle toho, co se právě
na plátně odehrává a výsledkem je dokonalá
iluze, že jste přesně uprostřed děje (věřte
tomu, že když v Jurském parku poprvé zařve
Tyrannosaurus, začnou vaši sousedi v paneláku
v panice vyskakovat okny ven z bytu).
Samozřejmě, k tomu, abyste zvuk Dolby Digital
využili, potřebujete kromě DVD-přehrávače i
zesilovač a sadu reprobeden, které investici do
"domácího kina" poněkud prodraží.
Není to ale podmínka!!! Pokud totiž chcete ušetřit
a spokojíte se s běžným mono či stereo
zvukem, stačí, když DVD-přehrávač zapojíte
přímo do televize nebo do vaší hudební
reprosoustavy a pouštíte zvuk skrze ně. Po
pravdě řečeno, jestli bydlíte v paneláku,
asi vám nic jiného ani nezbyde, pokud se pro
sousedy nechcete stát veřejným nepřítelem
číslo 1.
FORMÁT
Krom dokonalého obrazu a zvuku je třetí vymožeností
DVD možnost vidět filmy v originálním formátu.
Snad z návštěv kina tušíte, že například
90 % amerických filmů je širokoúhlých. Pokud
vám pak při jejich uvedení v televizi nebo na
videu "něco chybí", pak je to
polovina obrazu - pro video i televizní uvedení
se používají po obou stranách oříznuté
kopie ve formátu 4:3 čili 1,33:1 (to je poměr
stran televizní obrazovky), čili vidíte v některých
případech pouhou polovinu filmového originálu
(dva typické širokoúhlé formáty jsou 2,35:1
a 1,85:1, ale existují i filmy ve formátu 2,50:1
či užším, např. nedávno vydaný Ben Hur má
formát 2,70:1).
Na DVD je ale v 99 % případů uložen originální
filmový formát a vy máte dvě možnosti, jak s
ním naložit - buď si pustíte film v originále
(na obrazovce televize se vám pak širokoúhlý
film zobrazí jako pruh), nebo, pokud nemáte širokoúhlé
filmy rádi, přehrávač dokáže film oříznout
do plného formátu obrazovky 4:3 (ořízne
okraje). Volba, zda chcete vidět film tak, jak
ho natočil režisér, či jeho zmrzačenou
polovinu, je ale tentokrát jen a jen na vás.
TITULKY
Nenechte se také vylekat tím, že naprostá většina
DVD-filmů v obchodech nemá český, ale anglický
přebal. Rozhodně to neznamená, že by film
nebyl určen pro českého diváka! Kapacita
disku je totiž tak velká, že se na jeden disk
vejde film v několika dabingových verzích s až
32 sadami titulků a vy si ovladačem zvolíte,
kterou jazykovou verzi chcete vidět (chce to příklad
- tak třeba film Šestý smysl si můžete
pustit v českém či španělském dabingu nebo
v anglickém originále s 20 různými titulky včetně
českých, německých, francouzských...). Výhoda
je jasná - film s jedním obalem a jedním
obsahem se může prodávat třeba ve třiceti
zemích naráz, což obrovsky zlevňuje výrobní
náklady (u videokazet by se muselo vyrábět pro
30 zemí 30 různých dabingových či titulkových
verzí se třiceti různými obaly, u DVD se ve všech
zemích prodává stejné DVD ve stejném obalu).
Co se týče jazyka, čeští distributoři DVD
naštěstí jednoznačná podporují titulkování
před dabingem. S výjimkou dětských filmů je
95 % filmů na DVD uváděno s titulky a i většina
z těch dabovaných nabízí souběžnou možnost
pustit si film v originálním zvuku s titulky.
BONUSY
Na DVD ale nenajdete jen film. Hned v úvodu jsem
psal, že na disk se vejde až 8 hodin záznamu,
a výrobci toho často využívají. Například
na nedávno vydaném DVD Gladiátor najdete film
hned ve dvou zvukových verzích (kromě Dolby
Digital i ještě kvalitnější DTS), dokument o
natáčení, 20 minut natočených, ale z filmu
nakonec vystřižených scén, historický
dokument o gladiátorech, rozhovor s autorem
filmové hudby, kompletní scénář i fotografie
z natáčení.
Výbava jednotlivých titulů se samozřejmě liší,
jsou i DVD, na kterých je pouze film, ale obecný
trend je doplňovat DVD co největším množstvím
dokumentů a rozličných bonusů.
REGIONÁLNÍ KÓDOVÁNÍ
Alespoň okrajově by zde měla být zmíněna i
problematika tzv. regionálního kódování. Z důvodu
autorskoprávních i kvůli odlišným datům
premiér filmů v různých částech zeměkoule
byl svět rozdělen na 6 regionů a podle těchto
regionů jsou jednotlivé DVD-disky zakódovány.
V praxi to znamená, že pokud máte DVD-přehrávač
zakoupený v Evropě (region 2), nedokážete na
něm přehrát disk vydaný v USA (region 1) a
naopak. Proto není rozumné kupovat si DVD-přehrávače
v zahraničí nebo neznačkové přístroje s
nejasným původem, protože byste až doma mohli
zjistit, že na nich žádný film koupený u nás
prostě nepřehrajete!
Na druhou stranu "kódování" vyvolalo
u filmových fandů očekávanou reakci - totiž
snahu kódování "nabourat". Proč? Uvědomte
si, že na americkém trhu je dnes k dispozici přes
kolem 10.000 filmů na DVD, zatímco u nás jen
cca 700 a v Evropě cca 4.000. Dochází tak k
paradoxní situaci, kdy v Americe vyšla na DVD
řada evropských filmů, které ale na v Evropě
koupených přehrávačích nelze přehrát (ryze
český příklad - v USA např. vyšly na DVD 3
filmy Jana Švankmajera, kódované výhradně
pro tamní region 1).
Problém se dá vyřešit dvojím způsobem.
Jednak se i u nás dají koupit tzv. multiregionální
přehrávače (region free) exotických značek (Nintaus,
Labway, Umax), které přehrají libovolný disk
bez ohledu na region. Druhou možností je úprava
značkového přehrávače, tzv. "čipování"
(to ze značkového přehrávače kódovaného
pro evropský region 2 udělá přehrávač
multiregionální) - bohužel se ale jedná o zásah
do "vnitřností" přehrávače, takže
přijdete o záruku. (Další podrobnosti o
"čipech" najdete v jiném textu na této
stránce, odkaz na Petra Jonáše, který se
obstaráváním a instalací čipů zabývá,
najdete v rubrice "kontakty".)
A když už jsme u "pirátské"
tematiky. Všechny značkové DVD-přehrávače
mají tzv. macrovision kódování, které znemožňuje
zkopírovat si film z DVD na kazetu. I tady ale
existuje řešení pomocí přídavného dekodéru,
navíc většina region-free čipů macrovision
spolehlivě odstraní...
CENA
A konečně jsme u prubířského kamene - tedy
ceny DVD-přehrávačů. Je nutné předeslat, že
pouštět si doma filmy na DVD můžete hned trojím
způsobem. Máte-li výkonnější počítač,
stačí přikoupit DVD-mechaniku a filmy si můžete
vesele přehrávat na monitoru (po dokoupení TV-karty
i na obrazovce televize). Druhou možností je
nová herní konzole Sony Playstation 2, která
kromě her umí přehrávat i DVD. Obě možnosti
jsou však uživatelsky nepohodlné a nesou sebou
několik technických rizik (více v rozhovoru s
Petrem Jonášem na této stránce).
Klasické stolní DVD-přehrávače během
posledního roku a půl o více než 100 %
zlevnily a ty nejlevnější typy (včetně některých
značkových - např. Philips, Grundig) spadly
pod úroveň 9.000 Kč. Uvědomíme-li si, že
kvalitní šestihlavý videorekordér stojí
kolem 12 až 15 tisíc korun, je cena DVD-přehrávače
skutečně pozoruhodná. Navíc není běžně známá
ani informace, že všechny DVD-přehrávače umí
přehrávat i klasická hudební cédéčka, takže
pokud ještě nemáte CD-přehrávač, vyřešíte
jednou koupí dva problémy naráz.
Cena DVD-přehrávačů plynule stoupá od 10 tisíc
k částkám dvoj až trojnásobným podle
vybavení jednotlivých modelů. Dražší přístroje
mají větší uživatelský komfort, dovolují přehrávat
i "pálená" hudební cédéčka,
obsahují dekodéry pro prostorový zvuk apod. Z
publikovaných testů ale vyplývá, že co se týče
kvality obrazu, není mezi značkovými (podtrhuji:
značkovými) přehrávači za 10 a 20 tisíc
žádný zásadní rozdíl.
Obecně tedy platí, že pokud vám jde především
o kvalitní obraz (a bez prostorového zvuku se
buď obejdete vůbec, nebo problém vyřešíte až
časem dodatečnou koupí receiveru a
reproduktorové sady), můžete si už dnes
vybrat mezi několika značkovými přístroji v
cenové relaci kolem deseti tisíc.
Uvažujete-li o koupi plnohodnotného systému
tzv. "domácího kina" (obraz +
prostorový zvuk), tedy DVD-přehrávače,
receiveru a reproduktorové sady, připravte se
na investici mnohem vyšší, začínající při
koupi oddělených komponent na hranici cca 35.000
Kč a v případě koupě značkového kompletu (přehrávač
s integrovaným zesilovačem a sadou 6
reproduktorů) někde kolem 22.000 Kč.
CENY FILMŮ
Po děsivých začátcích před několika lety,
kdy cena krabičky s filmovým DVD šplhala až k
dvoutisícové hranici, nastal překotný pád
cen. Dnes se běžná cena novinek pohybuje v
rozmezí 800 až 1.200 korun (tisícikorunovou
hranici přitom obvykle překračují trháky
jako Gladiátor, Statečné srdce, Jurský park
či luxusnější dvojdiskové edice) a lecjaký
titul lze pořídit i mnohem levněji. Jeden ze
dvou leaderů českého trhu s DVD, Warner Home
Video, např. trvale zlevnil 30 svých titulů na
500 Kč (např. Matrix, Uprchlík, Vymítač ďábla,
série Batman aj.) a dalších 50 titulů na 700
korun (např. Blade Runner, Excalibur, série
Smrtnosná zbraň aj.). Uvědomíme-li si, že
originální nahrané videokazety se pohybují v
cenách kolem 400 korun při neporovnatelně nižší
kvalitě záznamu i době životnosti, můžeme
konstatovat, že ceny DVD se dostaly na přijatelnou
cenovou úroveň a zřejmě se už nedá očekávat,
že by v nejbližších letech došlo k jejich
dalšímu razantnějšímu zlevnění. Ještě víc
ušetřit se tak dá už jen při nákupu v českých
internetových obchodech, které běžně nabízejí
15 % slevu z ceny a další množstevní slevy při
odběru většího množství titulů, či při
koupi titulů v zahraničních internetových
shopech, které obvykle z ceny sleví dalších
cca 17 % DPH (o tom podrobněji na stránce
"shopy").
INFORMACE
Chcete-li si zjistit informace ze světa filmových
DVD, máte většinou smůlu. Specializovaný časopis
neexistuje, filmové měsíčníky se obvykle
spokojí jen s recenzemi nejprodávanějších
titulů (relativně nejvíc informací přináší
měsíčník Premiere) a (nejen) v Kolíně neuspějete
ani v několika málo obchodech, kde filmy na DVD
nabízejí (DVD vesměs prodávají jako trpěný
"přívažek" hudební shopy, kde mají
v nabídce jen několik nejžádanějších titulů,
nejčastěji hudebních).
Záchranou tak zůstává pro ty, kdo k němu mají
přístup, internet. Své oficiální stránky
mají všichni čeští distributoři DVD (Bonton,
Warner, HCE, Intersonic, Magic Box, SPI) -
najdete na nich kompletní katalogy jimi nabízených
filmů a většinou i informace o tom, co právě
vychází. Spásou každého filmového fanouška
je pak fandovská stránka www.dvdbase.cz, která
s téměř každodenní aktualizací přináší
informace o tom, co na DVD vyšlo, vychází a
vycházet bude nejen u nás, ale i v Evropě a
USA (se zvláštním zaměřením na oblast sci-fi
a StarTreku). Na této adrese najdete i recenze
mnoha filmů a též internetové odkazy na všechny
české a nejdůležitější zahraniční
internetové obchody a další odborné i
fandovské stránky.
PETR SOUKUP
zpět na menu
Jak
vyzrát na výrobce
(Pozn. aut. - Tento
text vyšel v týdeníku Kolínský
Pres na
jaře 2001. Vzhledem ke stáří textu leckteré
údaje v něm - především cenové - již neodpovídají
současnému stavu.)
Nejčastější otázka, která čerstvého
majitele DVD-přehrávače napadne, zní: jak zařídit,
abych si dokázal přehrát film z DVD na
videokazetu? Toho pokročilejšího pak trápí,
jak si přehrát ty tak lákavé tituly, které
vycházejí v Americe a jsou zákodované pouze
pro tamní trh (v tomto případě region 1).
Odpovědi nabízí Petr Jonáš z kolínské
firmy Video-servis, který se kromě
oprav videorekordérů, televizorů a playstation
na danou problematiku specializuje (webové,
mailové i tel. spojení na něj najdete na
podstránce Kontakty).
* Kterou z možností pro sledování
filmů na DVD, tedy počítačovou mechaniku,
Playstation 2 či klasický stolní DVD-přehrávač,
byste uživatelům doporučil?
Každý z uvedených přístrojů bude vyhovovat
určité skupině zájemců. Nelze tedy obecně
určit, který je výhodnější. Pokusím se
shrnout klady a zápory u jednotlivých řešení.
1. Počítačová mechanika (předpokladem
je samozřejmě vlastnictví výkonného PC)
Klady: Její pořizovací hodnota je v
současné době nejpřijatelnější. Dává možnost
nahrání filmu na harddisk (pozor: film zabere
cca 4-5 GByte, je tedy nutné mít HD s velkou
kapacitou a je k tomu nutné použít dekódovací
software, který je nelegální!!!). U některých
mechanik lze softwarově vypnout region blokaci a
macrovision kódování (o obojím budeme mluvit
později).
Zápory: Přehrávání má několik úskalí.
Pokud vlastníte samotnou mechaniku DVD a k přehrávání
používáte softwarový dekodér MPEG, může
dojít k trhání obrazu, a to i na výkonném PC.
Pokud tedy chcete využívat mechaniku DVD i pro
sledování filmů, tak doporučuji pořízení
hardwarového dekodéru MPEG (to samozřejmě
znamená navýšení ceny). Při sledování
filmu ruší hluk PC (větráky a HD). Pokud
chcete sledovat film na TV přijímači a ne na
monitoru, musíte mít VGA kartu s TV výstupem.
Navíc při propojení PC a televize může dojít
k rušení obrazu vlivem zemních smyček, které
vzniknou spojením různých potenciálů (ochranný
vodič sítě a uzemnění antény).
2. Playstation 2.
Klady: Za cenu stolního DVD-přehrávače
střední třídy máte zároveň DVD i velmi výkonnou
herní konzoli.
Zápory: Nepohodlné ovládání. Nemá
dálkový ovladač, ten lze dokoupit jen jako
doplněk (zvýšení ceny). Pokud si děti hrají,
nemůžete se koukat na film. Zatím není možné
upravovat PS2 na region free.
3. Stolní přehrávač.
Klady: Pohodlné ovládání, množství
doplňkových funkcí. Možnost využití zvukových
dekodérů pro prostorový zvuk, pokud je přístroj
má zabudované. Snadná úprava na region free,
popřípadě vypnutí kódování macrovision pro
možnost přehrávání na videokazetu (vše závisí
na konkrétním typu přístroje). Cena základních
přístrojů je již také na přijatelné výši.
Zápory: Jednoúčelové zařízení.
Nelze (zatím) přehrávat DVD vypálené na počítačové
DVD vypalovačce.
Shrnu-li to, pak filmovému fandovi doporučuji
jednoznačně stolní DVD přehrávač. Pokud
sledujete filmy jen občas a nehodláte
investovat více peněz do prostorového zvuku, máte
děti a přesto si chcete občas vychutnat
kvalitu filmu z DVD, kupte dětem Playstation 2.
Počítačovým fandům, kteří touží po médiu
s velkou kapacitou a občas při práci na PC
koutkem oka chtějí na monitoru zhlédnout film,
doporučuji mechaniku DVD do PC.
* Jaké jsou nejčastější chyby,
které při nákupu laičtí uživatelé DVD dělají
a které pak za ně musíte "napravovat"?
Pokud vybíráte DVD-přehrávač, je třeba si
uvědomit, k jakému účelu bude sloužit, jaké
filmy chcete sledovat a jestli si chcete nějaký
film nahrát z DVD na videokazetu.
Za předpokladu, že vás zajímají jen filmy s
českými titulky či dabingem (oficiálně
koupené v Čechách a dostupné ve videopůjčovnách),
které si chcete pouze přehrávat a nikoli kopírovat
na videokazetu, pak si kupte libovolný přehrávač
a ohled berte jen na cenu a vybavení přístroje
(zvukové dekodéry apod.).
Za předpokladu, že si budete chtít filmy z DVD
kopírovat (pro vlastní potřebu) na videokazetu,
popř. sledovat i filmy vydané pro jiný region,
např. v USA v NTSC normě (u nás je v obchodě
nekoupíte, ale dají se bez problému pořídit
v internetových shopech), pak je nutné věnovat
výběru přístroje větší pozornost.
Parametry, které jsou důležité pro splnění
těchto podmínek, jsou: 1. Možnost konverze
normy NTSC do PAL/50 (pokud ne, není možné na
naše videa nahrát normu NTSC ani PAL/60 !!!). 2.
Možnost úpravy přehrávače na region free. 3.
Popřípadě možnost eliminace kódování
macrovision (není potom nutné požití dekodéru
pro nahrávání). Každopádně ve všech těchto
případech bych před koupí doporučoval obrátit
se na odborníka nebo alespoň na někoho, kdo
podobný problém coby uživatel sám řešil.
* Naprostá většina stolních přehrávačů
má v sobě blokaci, která zamezuje přehrávání
filmu z disku na videokazetu. Jak si s tím
poradit a co to stojí? Dá se vyzrát i na tzv.
regionální kódování?
U DVD se používá ochrana proti kopírování,
a to hned několikerá.
1. Použití kódování macrovision na analogové
straně přehrávače. Tento kód je stejný s kódem,
který se používá i u originálních kazet VHS.
Projevuje se blikáním obrazu a rozpadem
synchronizace obrazu. Proti tomuto kódování
existuje nespočetné množství dekodérů.
Existují i videa, které jsou vůči kódu imunní
nebo lze použít některé digitální střihové
pulty, které si vytvoří vlastní synchronizaci.
2. CSS kódování na digitální straně. Tato
ochrana zašifruje digitální obsah souborů,
které obsahují obraz. Po přehrání DVD obsahu
na HD počítače nelze tyto soubory následně přehrávat.
3. Kód RCE - program obsažený na DVD disku,
který má za úkol testovat, zda není provedena
změna v DVD přehrávači (např. přepnutí na
region 0, který by umožnil region free).
Jak ale bývá zvykem, na všechny kódy se dá
časem přijít a tak se všechny vyjmenované daří
bez problému obejít. Postupně se tedy objevily
úpravy a dekodéry, které umožní nahrávání
z DVD na videokazetu, odstraňují regionální
blokaci či obojí současně. Cenová náročnost
těchto úprav je různá podle druhu úpravy a
typu přístroje, obecně se dá říci, že se
pohybují v rozmezí cca od 500 do 6.500 Kč (levnější
je odstranění macrovision, dražší je úprava
na region free). Konkrétní informace samozřejmě
rád poskytnu.
zpět na menu
|