Z filmografie Hirokazu Koreedy jsou na DVD v "počeštěné" verzi dostupné dva skvělé snímky -
Zlatou palmou v Cannes odměněné drama
Zloději (
Manbiki kazoku, 2018) a křehká "ozuovská" miniatura
Naše malá sestra (
Umimachi Diary, 2015). Loni se Koreeda jednorázově "upsal" té největší ze streamovacích služeb a výsledkem je nádherný devítidílný seriál
Makanai: Jak se vaří pro Maiko (
Maiko-san chi no Makanai-san, 2023) s jednou z nejúžasnějších (a současně nejprostších) titulkových sekvencí všech dob, který
Netflix vybavil i českými titulky (
tady). Vřele doporučuji!
V minulém vydání této "streamovací" rubriky jsem zařazení snímku
Kapsář (
Pickpocket, 1959) Roberta Bressona do nabídky
HBO Max označil za výjimečný počin, vše ale nasvědčuje tomu, že se režisérova tamní "počeštěná" filmografie rozroste do nečekaných rozměrů. V několikadenních odstupech se totiž na
HBO Max objevily i Bressonovy filmy
Proces Jany z Arcu (
Proces de Jeanne d´Arc, 1962), odměněný v Cannes
Zvláštní cenou poroty (
tady) a
A co dále, Baltazare (
Au hasard Balthazar, 1966), před lety v ČR vyšlý na DVD v řadě ´
Netuctové filmy´ (
tady).
O filmu
Barbarella (
1968) Rogera Vadima se traduje báječná historka - Jane Fondová ho prý tak nenáviděla, že přiměla svého třetího manžela, filmového magnáta Teda Turnera, aby k němu skoupil práva, následně ho stáhl z "oběhu" a zamezil tak jeho uvádění. Toto řešení se ale neukázalo (z hereččina pohledu) dlouhodobě úplně šťastným, po (nevyhnutelném) rozvodu totiž Turner nechal na svém kanále
TCM Barbarellu záměrně "rotovat" několikrát denně... Jedna z největších celovečerních "kokotin" v celých dějinách kinematografie (s legendární titulkovou scénou striptýzu Fondové ve stavu beztíže) se české podpory na žádném typu nosiče nikdy nedočkala, česky titulkovaná HD-verze se ale objevila v nabídce
Amazon Prime (
tady).
Loni v létě vybavila streamovací služba
HBO Max českými titulky (
tady) sedmidílný seriál
Irma Vep (
2002), v němž Olivier Assayas "sebereflexivně" variuje motivy ze svého stejnojmenného filmu z roku 1996. Čtvrtstoletí stará osobitá variace na Truffautovu
Americkou noc (
La Nuit américaine, 1973), do níž Assayas obsadil Maggie Cheung a Jean-Pierra Léauda, před několika dny obohatila "počeštěnou" nabídku téže streamovací služby (
tady).
Třikrát na
Oscara za režii nominovaný britský režisér Carol Reed je kromě legendárního noiru
Třetí muž (
The Third Man, 1949) na "počeštěných" nosičích zastoupen jen muzikálem
Oliver! (
1968), na
Netflixu si ale s českými titulky lze pustit hned trojici jeho filmů - debut
Kadet Jack Easy (
Midshipman Easy, 1935) s Hughiem Greenem (
tady), komedii
Penny Paradise (
1938) s Edmundem Gwennem (
tady) a špionážní snímek
Muž v zemi nikoho (
The Man Between, 1953) s Jamesem Masonem (
tady).