ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD ::: http://zona.bloudil.cz

URL článku: http://zona.bloudil.cz/index.php?id=6387

Datum vydání článku: 23.5. 2020


Dějiny čtení

"Scruton považoval film za jeden z projevů pozdního modernismu, který byl sám o sobě vnitřně rozporný. Na jedné straně byl ve svých vrcholných uměleckých dílech propojen s mizející ´sdílenou kulturou´ předmoderní civilizace, kterou se snažil aktuálními výrazovými prostředky uchovat, na straně druhé byl stále zřetelněji pohlcován všudypřítomnou popkulturou, která vyhovovala potřebám moderního sekulárního člověka vyvázaného z tradičních společenských a náboženských vztahů. Film paradoxně vzešel z popkultury, ale záhy dospěl k vyjadřovacím možnostem, které mu umožňují vytvářet komplexní díla vysoké kultury." O Rogerovi Scrutonovi napsal z "filmařského" úhlu pro Film a dobu Jan Křipač. Více tady.
"Nezaškatulkovatelný experiment, okouzlený počátky kinematografie, hudbou i poezií, sice patřil k divácky nejúspěšnějším titulům Jana Němce (do roku 1974 jej zhlédlo okolo 98 tisíc diváků), ale zároveň se setkal s vlažnějším kritickým přijetím než předchozí ´Démanty noci´ a ´O slavnosti a hostech´." Na DVD nikdy a nikde nevydaný film Jana Němce Mučedníci lásky (1966) připomněl ve Filmovém přehledu Martin Šrajer. Více tady.
"Některé plánované sekce jsme vyřadili a přesunuli na příští rok s tím, že když budeme dělat sekci, chceme ji udělat opravdu pořádně a pěkně, jak byla původně navržená, abychom nešli do kompromisů a škrtání. Konat se ale určitě bude sekce Terra festivalis, která bude věnovaná Izraeli." Rozhovor s Radanou Korenou o tom, jakou podobu bude mít letošní Letní filmová škola v Uherském Hradišti, vyšel v Respektu. Více tady.
"Hned jsem pochopil, že tento muž, velmi zanícený a přitom přísný, se stane mým modelem, a to jak fyzicky, tak povahově. Začal jsem film v tomto duchu a jemu to plně vyhovovalo. Možná jsem z něho trochu něco vykradl, a využil jsem toho i v následujících filmech - od ´Deníku komorné´ po ´Přelud svobody´. Mimo to, on nikdy nekázal hercům: tady je třeba být rozcitlivělý, dojmout se, nebo pozor, sem patří hlubokomyslný pohled, ´deep meaning´, jak říkali tehdy Američané... S Bunuelem to bylo: půjdeš tam, sedneš si tam, a potom odejdeš, to je všechno." Zesnulého Michela Piccoliho připomněla Nostalghia starším překladem části hercova vzpomínkového textu. Více tady.


Copyright © 2002 - 2020, Zóna