ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD ::: http://zona.bloudil.cz

URL článku: http://zona.bloudil.cz/index.php?id=5975

Datum vydání článku: 13.4. 2019


Dějiny čtení

"Černobíle natočené ´Dravé ryby´ jsou vytříbenou podívanou, která musí každého cinefila blažit Coppolovým sebevědomým a rafinovaným filmařským stylem, nikoliv však tehdejší americké publikum, jež tento snímek ignorovalo. Není divu, svým založením jde spíše o artový snímek pro filmové kluby než o teenagerskou limonádu." I méně známé snímky Francise Forda Coppoly připomněl na Filmserveru u příležitosti režisérových osmdesátin Václav Limberk. Více tady.
"Nejraději však o ´Romě´ uvažuji jako o filmu o vodě – i kdyby jen pro tu představu, že to byl opět film s tváří vody, který zastínil všechny ostatní. O vodě a její magické moci změkčovat vše nepoddajné, okoralé, zatvrzelé - a odhalovat skryté nebe v okolních předmětech a lidech. Moci, kterou voda sdílí s jinou přírodní silou: láskou. A výslovně pak o vodě jménem Cleo (jak by řekli staří Řekové: o vodě hrdé a krásné), bytůstce drobné vzrůstem, ale široké srdcem." O snímku Roma (2018) Alfonso Cuaróna napsal na webu Film spiritualita Luděk Čertík. Více tady.
"Prožili jsme kunderovský týden, kdy se kdekdo o něm pokoušel něco říci nebo napsat. Viděli jsme v televizi reprízu Jirešova filmu ´Žert´, který byl natočen podle Kunderova scénáře. Nejsem ´opakovaný´ divák filmů. Tento film jsem viděl jen jednou v roce 1969. Teď jsem byl překvapen jeho kvalitou, která postavila do tak ostrého a pro ně velmi nemilosrdného světla všechny v současnosti adorované filmové autory, kteří začali být hrdinnými antikomunisty až v devadesátých letech. V jejich filmech chybí autentičnost Jirešova (a Kunderova) filmu a proto nejsou věrohodní. Jejich filmy jsou často jen karikaturou." Ex-prezident Václav Klaus občas píše i o filmech. Více tady.
"V československé distribuci takřka souběžně běžel jak ´Dům na 92. ulici´, tak ´Ani stín podezření´. Jestliže Hitchcockovu ´psychologickému detektivnímu dramatu´ redaktor Rudého práva neupřel chválu formálního zpracování, aby snímek vzápětí káravě označil za obhajobu zločinnosti, semidokumentární poctu práci FBI hodnotil ústřední tiskový orgán KSČ nápadně vstřícně. V dalších číslech Rudého práva snímek Henryho Hathawaye figuroval na čelním místě doporučujícího žebříčku v kategorii amerických filmů, jež stály za návštěvu kina." Text Martina Mišúra "Pátrání, ohledávání, ústup: Poznámky k pozici české filmové detektivky v bezprostředně poúnorovém období" vyšel v Revue Filmového přehledu. Více tady.


Copyright © 2002 - 2019, Zóna