ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD ::: http://zona.bloudil.cz

URL článku: http://zona.bloudil.cz/index.php?id=4689

Datum vydání článku: 10.10. 2015


Dějiny čtení

"Tvůrci show The Godfather Live přinášejí příběh z newyorského podsvětí v novém uměleckém zpracování. Zatímco se na plátně bude promítat film, o zvukovou kulisu se živě postará symfonický orchestr pod taktovkou Justina Freera." O "filmové show", kombinující projekci Coppolova filmu Kmotr (The Godfather, 1972) s živým hudebním doprovodem a její chystané pražské zastávce (14. října v hale Forum Karlín), psaly České noviny tady.
"Když jsme s videem začínali pracovat, občas se chovalo velmi nevypočitatelně a my jsme to začali sledovat, začali jsme si s tím hrát. Začali jsme vytvářet situace, které měly nabízet novým systémům prostor, v němž vznikaly velmi zajímavé a krásné abstraktní obrazy." Čtrnáct experimentálních filmů brněnského rodáka Woodyho Vasulky vyšlo před lety na DVD přidaném k časopisu Iluminace (číslo 2/2006), rozhovor s ním připravila Kateřina Nechvílová pro Literární noviny u příležitosti jeho návštěvy Prahy, kde záštítil výstavu Copy it right! v galerii NoD. Více tady.
"Chantal Akermanová natočila okolo čtyřiceti filmů, které se pohybovaly většinou na hraně experimentu a které byly výrazně odlišné od všeho ostatního, co bylo do té doby v kinematografii k vidění. Do jisté míry i proto, že byla většinou nesmlouvavě osobní a ukazovala i svá vlastní trápení." Nekrolog belgické režisérky, která spáchala 5. října ve věku 65 let sebevraždu, napsal pro 25fps pod názvem "Zemřela Chantal Akermanová, nejoriginálnější režisérka současnosti" Vít Poláček. Více tady.
"Ale je tu ještě jedno déja vu. V principu obdobně jako Petr Ostrouchov v roli hudebníka přistoupil k Liškově hudbě z Markety Lazarové také majitel někdejšího vydavatelství Zóna Petr Soukup jako editor. Před devatenácti lety také vybíral, řadil, spojoval. Soukup tehdy připravil s nevídanou redakční péčí Liškovu hudbu pro vydání na CD - dokonce nezůstal jen u Markety Lazarové, ale publikoval také skladatelovu hudbu k dalšímu Vláčilovu historickému filmu z roku 1967, k Údolí včel. Tak milostiplný edit, jaký Soukup provedl s Marketou Lazarovou, těžko hledá na tuzemské nahrávací scéně obdoby. Proto ´Soukupova´ Marketa má podobný význam jako nynější Ostrouchovův projekt. Soukup, který do bookletu s ukázkami Vláčilova rukopisného scénáře napsal vytříbeným jazykem až hudebně znějící esej o Marketě Lazarové, chtěl původně vydat ´čistou´ hudbu, ale v barrandovských archivech se její samostatný záznam nedochoval. Z nouze se stala ctnost. Editor byl nucen umístit na soundtrack nejen hudbu, ale i některé dialogy, zvuky a ruchy. Vydavatele Soukupa jeho práce se soundtracky, jaká náleží spíš státem dotovaným akademickým institucím, vyčerpala. Zatímco hudební vydavatelství Zóna padlo a Soukup se odstěhoval z města na venkov, odkud se podílel na vydávání a distribuci artových filmů, Struny podzimu stále rostou. A dnešním koncertem připomenou nejen českého skladatele, k němž se věrní obdivovatelé v Česku i ve světě vztahují jako k modle, ale nepřímo také podobné ´nekomerční sebevrahy´ a ´marketofily´ soukupovského ražení. Jestli Petr Soukup tehdy úplně nevykrvácel, bude možná dnes večer sedět v publiku Fora Karlín. Nikoliv zády k orchestru." V publiku jsem bohužel neseděl, že si ale v textu v Hospodářských novinách o včerejším koncertním uvedení hudby Zdeňka Lišky k Marketě Lazarové (1967) Ivan Hartman vzpomněl na jeden z mých nejstarších vydavatelských (a editorských) počinů mě vážně dojalo. Více tady.


Copyright © 2002 - 2019, Zóna