O situaci kolem tuzemské edice DVD s
Marketou Lazarovou Františka Vláčila jsem zde psal již několikrát, poslední text, shrnující celou "kauzu", jste si mohli přečíst před dvěma měsíci (pokud si chcete osvěžit paměť, je k přečtení
tady). Zopakuji jen to podstatné - před rokem jsme s Petrem Gajdošíkem z
Nostalghie iniciovali petici za důstojné vydání
Markety na DVD, následovalo oznámení
Bontonfilmu, že film na DVD vydá, po zjištění, že ho chce vydat ve "standardním" provedení (tedy v přepisu z kopie, který dle našeho názoru podobu efilmu zmrzačí), jsme zaangažovali Luďka Hudce (tvůrce a vydavatele technicky fenomenálního DVD se snímkem
Postel a člověka s momentálně s největší zkušeností ohledně přepisu a restaurace černobílého widescreenu z negativu v ČR), a následně vedli mnohaměsíční jednání s
Bontonfilmem ve snaze vymyslet schůdnou cestu, jak
Marketu Lazarovou v důstojné podobě vydat. Březnové "meziskóre" bylo následující - jednání s
Bontonfilmem se ocitla na mrtvém bodě (
Bontonfilm trval i nadále na vydání v přepisu z kopie, orientačně v červnu) a současně byla zveřejněna informace o chystaném britském DVD-vydání společnosti
Second Run (disk vyjde v létě), sice připravovaném ze stejného zdroje jako
bontonský disk (totožná digibeta s přepisem z kopie, vzniklým na Barrandově), ovšem s nepoměrně jiným "nasazením" (
Second Run má "čistící" práce na materiálu naplánovány na cca půlrok). Po březnové medializaci situace kolem
Markety Lazarové (zmíněný text na
Zóně, rozhovor s Luďkem Hudcem v
Reflexu atd.) přece jen došlo - doufejme že k zásadnímu - obratu: do jednání vstoupila
Bontonfilmu "nadřízená" (nechci zabíhat do detailů propletenosti firemních vztahů) společnost
Ateliéry Bonton Zlín (
ABZ), mj. i jmenovitě Věra Viceníková, která ve firmě
ABZ vede oddělení správy autorských práv a má tedy celou problematiku "v rukou". Na schůzce jsme vysvětlili situaci i důvody naší angažovanosti, a dostalo se nám ubezpečení, a teď parafrázuji, že pokud je jediný český film, který musí na DVD vyjít v důstojné podobě, pak je to právě
Marketa Lazarová (můj osobní dovětek je ten, že jsem se s ing. Viceníkovou před lety setkal už při přípravě obou vláčilovských soundtracků, které
Zóna vydala, a mám s jednáním s ní z té doby jen tu nejlepší zkušenost). "Výstup" ze schůzky byl dvojí - za prvé "technický", kdy bylo domluveno, že na Barrandov bude zapůjčen negativ
Markety Lazarové, aby se zjistilo, v jakém je stavu a zda je vůbec schopen přepisu (jde o technické detaily, kterými nebudu zatěžovat - např. zda má perforaci, která je kompatibilní s přepisovacím zařízením atd.). Za druhé - podařilo se nám domluvit na návrhu systémového řešení, které zúčastněným přišlo v principu šťastné. Jeho podstata je, že cílem "
akce Marketa" není vydání filmu na DVD, ale mnohem šířeji záchrana filmu jako takového - tedy přepis negativu na 2K (což je technologie ještě o stupínek vyšší než HD neboli
High Definition) a jeho následná kompletní restaurace (zvuková i obrazová) do "stoprocentní" (nebo jinak řečeno - definitivní) podoby. Tento výsledný "master" by jednak
Marketu zakonzervoval v dokonalé podobě, neboť 2K-master má stejnou rozlišovací schopnost jako velký obraz filmového plátna a tudíž po jeho vyčištění z něj jde "naklonovat" ve stejné kvalitě libovolný počet negativů dalších, a poté by mohl být použit na další "vedlejší" projekty - např. být prodáván digitálním televizím, šlo by přímo z něj v této "superkvalitě" vyrábět kopie pro kina, přímo z něj by šel film i promítat (v kinech vybavených technologií pro projekci z HD) a konečně, z uvedeného masteru by bylo vydáno i DVD. Po několika týdnech od uvedené schůzky a takto domluveného postupu vás dnes mohu seznámit s dílčími praktickými výsledky. Pokud jde o rovinu "právní", momentálně probíhá jednání mezi
ABZ a
Státním fondem pro podporu kinematografie, jakým způsobem tuto "operaci" zafinancovat, protože by celá logicky měla být zaplacena z peněz státu (který by ovšem následně z prodeje hotového masteru televizím atd. postupně inkasoval vložené prostředky zpátky). O tomto procesu vím jen zprostředkovaně, a nemá smysl zde spekulovat jak jednání dopadnou, protože ale věřím v dobrou vůli všech odpovědných (což nemyslím jako frázi - v těchto jednáních se angažuje hned několik velmi slušných lidí), jsem spíše optimistou (a pokud někdo z vás, čtenářů, osobně znáte ministra Jandáka, můžete ho zkusit "naťuknout" - prý má
Marketu rád). Mnohem důležitější je situace na "technické frontě" - při prohlídce negativu se nejen ukázalo, že je ve výtečném stavu, ale Luděk Hudec využil příležitosti a přepsal úvodních cca 10 minut z negativu na příslušném zařízení, aby šlo názorně demonstrovat, jaký je rozdíl mezi standardním přepisem z kopie (určeným pro britské, a původně i pro
bontonské vydání) a přepisem z negativu. Protože jsem měl možnost vidět na Luďkově "montážním stole" oba přepisy jak zvlášť, tak souběžně v přímém porovnání, mohu bez uzardění konstatovat, že rozdíl je neuvěřitelný a nám, kteří film známe nazpaměť, vhání slzy do očí. Už v této "syrové podobě" (jde o holý přepis z negativu, bez jakékoli úpravy - tedy čištění, úprav světelnosti a kontrastu, oprav poškození atd.) je k vidění
Marketa ve famózní podobě - s ohromující prostorovou hloubkou záběrů, s neskutečným podáním detailů a ostrostí kresby... Mimochodem, podle ubezpečení Luďka Hudce je negativ v takovém stavu, že díky dostupnosti o 2 roky novějšího "hardwaru i softwaru" a při stejném "čistícím" nasazení by obrazová kvalita
Markety Lazarové byla ještě lepší než u (znovu zdůrazňuji: fenomenální)
Postele. A abych to tedy nejen na úvod, ale i na závěr shrnul. Co do "právního" stavu je na dnešní situaci nové to, že ohledně
Markety probíhá konečně jednání na té správné úrovni a s těmi správnými lidmi. Pokud padne rozhodnutí
Marketu v této podobě zachránit, odhaduje Luděk Hudec délku rekonstrukčních prací a přípravu dalších nezbytností k vydání DVD na cca 6 měsíců, naše ideální představa je vydání na Vánoce 2006 (zdůrazňuji - jde o přání, podmíněné dořešením financování přepisu na 2K). Nejdůležitější ale je, že negativ je ve stavu, umožňujícím přepis a tudíž i restauraci do úžasné podoby, v jaké
Marketu nikdo nikdy neviděl. A poslední dvě poznámky - několik průkazných porovnávacích scanů z hrubého přepisu z negativu v porovnání z přepisu z kopie pro britské vydání (abyste byli v obraze, o čem vlastně píši) si ode dneška můžete prohlédnout na
Nostalghii (
tady), Petr Gajdošík samozřejmě přidal i svůj komentář ohledně sledovacího zážitku, neb u Luďka Hudce viděl totéž co já. A za druhé - stejnému tématu se věnuje v článku v dnešním vydání časopisu
Týden i Ondřej Štindl, kterému jsme posloužili jako jeden ze zdrojů informací a měl při přípravě textu též příležitost ukázku z přepisu z negativu vidět (i text v
Týdnu je doplněn srovnávacími fotografiemi obou přepisů, takže záběry z negativu
Markety jsou v něm k vidění i v tištěné podobě). A závěrečná prosba - vím, že mezi čtenáři
Zóny jsou i novináři, filmaři, politici, státní úřednici... Je-li v moci kohokoliv z vás ve věci "znovuoživení"
Markety Lazarové jakkoliv smysluplně pomoci, pak vězte, že František Vláčil se možná právě teď na vás odněkud dívá a chystá se usmát...