ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD ::: http://zona.bloudil.cz

URL článku: http://zona.bloudil.cz/index.php?id=7640

Datum vydání článku: 16.9. 2023


Dějiny čtení

"Tak ako každé výnimočné dielo, ani toto sa nedá žánrovo jednoznačne zaradiť, vyplýva to z prebytku originality. Možno je to filmová esej alebo koláž, dokument a zároveň monument. Esej o živote ľudí, po ktorých, nebyť tohto filmu, by zostali dva strohé údaje v matrike a pár fotografií. Koláž fotografií, pohyblivých obrazov, výpovedí postáv, podmanivého hlasu komentára, fragmentov barokovej hudby G. F. Händla, elektrofonickej hudby Jozefa Malovca a súčasnej hudby Václava Málka. Je to dokument o starých ľuďoch žijúcich na periférii spoločnosti a keďže film im nenápadným spôsobom vzdáva hold, je zároveň aj monumentom. Skrátka, ´Obrazy starého sveta´ patria k tomu najlepšiemu, čo sa v našej kinematografii vytvorilo, a je nad slnko jasnejšie, že už teraz mu patrí významné miesto v dejinách svetového filmu." Text filozofa Petera Michaloviče o filmu Obrazy starého sveta (1972) Dušana Hanáka zveřejnil Film.sk. Více tady.
"Zatímco dříve byla synonymem pro sledování různých filmových a seriálových titulů služba Netflix, a našli jste v ní pomalu vše, na co jste si vzpomněli, dnes tomu tak už není. Každá větší mediální společnost má vlastní streamovací platformu – Apple TV, Disney+, HBO, Paramount+ atd. Abychom se dostali ke všemu báječnému obsahu, který nabízejí, musíme si předplatit více služeb. Avšak už jen tři čtyři služby nás měsíčně přijdou na více než tisíc korun. Navíc předplatné neustále roste, takže v budoucnu se připravme na to, že za ně budeme muset z peněženky vydat více peněz. To je trend, který se rozhodně nezmění. Pokud však máme fyzické disky ve své multimediální knihovně, tak za ně už platit nebudeme – máme je koupené napořád." Text Jakuba Dvořáka ´Proč filmové Blu-ray stále stojí za investici do zážitku´ vyšel na Technetu. Více tady.
"Natáčení ovšem nebylo tak neproblematické jako výsledek. Film původně vznikal jako němý a nepředpokládalo se, že bude Ondráková před kamerou mluvit. Problémem přitom nebyl její nedostatečný talent pro jazyky. V němčině nebo francouzštině ji v pozdějších filmech nebude dělat problém nejen mluvit, ale ani zpívat. Pouze neměla možnost připravit se na dialogy v angličtině s cockneyovským přízvukem, jak si žádala role. Kvůli absenci studií na nahrání postsynchronů bylo třeba najít řešení přímo na place. Hitchcock odmítl producentův návrh, aby herečku s nevyhovujícím hlasem přeobsadil. Už si ji oblíbil a typově mu vyhovovala. Najal proto její anglickou kolegyni Joan Barry. Ta během natáčení stála mimo obraz a do vlastního mikrofonu předčítala text, zatímco Ondráková jen otevírala pusu." O účinkování Anny Ondrákové ve filmu Její zpověď (Blackmail, 1929) Alfreda Hitchcocka napsal pro Filmový přehled Martin Šrajer. Více tady.
"Kdokoli ´Caligulu´ uvidí, začne mu být po pár minutách jasné, že tu skutečně přes sebe v nestejnoměrných intervalech běží dva filmy. Ten jeden je alegorickým divadlem (blízkým třeba tomu, co dělali Peter Brook, Derek Jarman nebo Peter Greenaway), tím druhým exploatační biják čerpající z tradic italské komerční kinematografie. Na filmu je vidět, že vznikal v době, kdy pornografie pronikla do kin a kdy se umělečtí autoři často pohybovali na hranici pornografie – viz ´Korida lásky´ nebo ´Saló aneb 120 dní Sodomy´. To, že producent najal do hlavní role Malcolma McDowella, jenž byl zapsaný v povědomí lidí ´Mechanickým pomerančem´, mělo opět svůj komerční i umělecký smysl. McDowell vcelku po právu považuje ´Caligulu´ za jeden ze svých největších hereckých koncertů (ostatně objevuje se tu v naprosté většině scén). Je tu dětinsky naivní, dětsky krutý, ponižovaný, ponižující, slaboučký v nemoci, zlomený žalem i zcela vyšinutě šílený a perverzně hravý. Není to konzistentní výkon, ale spíše předvedení portfolia hereckých schopností, které nemají nic společného s realismem, pouze s expresivitou. Přesně na dráždivém pomezí divadla a filmu." O snímku Caligula (1979) Tinta Brasse napsal v Kinoboxu Kamil Fila. Více tady.


Copyright © 2002 - 2023, Zóna