Když jsem před měsícem psal ve zprávě nazvané ´
Reedice disku z digitálního pravěku´ (
tady) o kuriózním nápadu společnosti
MagicBox vydat reedici DVD, jehož technické parametry byly zastaralé už v dobách jeho prvního vydání, tedy před 22 lety, nenapadlo mě, jak absurdním způsobem se otřesné technické provedení disku
MagicBox pokusí zamaskovat. Jak je v odkazované zprávě uvedeno, dobový vydavatel disku, společnost
20th Century Fox, při uložení originálního cinemascopu 2,35:1 použil (dnes již dávno zapomenutý a i před čtvrtstoletím jen výjimečně používaný) neanamorfní přepis, který je o řád nekvalitnější než přepis anamorfní a navíc už tehdy (a natož dnes) znesnadňuje přehrání DVD na televizích s obrazovkou formátu 16:9. Zatímco původní vydání disku tento fakt nijak neskrývalo a nekamuflovalo (na obalech všech tehdejších vydání DVD byl obraz označen standardním logem neanamorfního přepisu, tedy ´
Widescreen Version 4:3 / 2,35:1´),
MagicBox jak na svém webu, tak přímo na obalu letošní reeedice disku, klamavě uvádí, že jde o přepis anamorfní
(´Obrazový formát: 16:9 / 2,35:1´). Abych měl úplnou jistotu, že nedošlo ke zcela nepravděpodobné možnosti, totiž že na disku je nový anamorfní přepis (v ČR vydaná reedice by totiž v takovém případě byla jediným v celém světě existujícím DVD s anamorfním přepisem
Propasti), jsem si disk objednal a "otestoval" ho, a mohu tedy potvrdit, že skutečně jde o dolis 22 let starého DVD s neanamorfním přepisem. Po vložení DVD do přehravače a "poslání" signálu do širokoúhlé televize (16:9) tak kupce čeká podívaná, s jakou se pravděpodobně ještě nikdy nesetkali -
Propast se totiž zobrazí neanamorfně, tedy v maličkém "okénku" uprostřed obrazovky, obklopeném masivními černými pruhy nejen nahoře a dole (což se děje u všech filmů natočených v cinemascopu 2,35:1), ale i vlevo a vpravo. Pokud byste si chtěli
Propast přehrát tak, aby zmizely černé pruhy po stranách a film zabral celou šíři obrazovky, musíte si ho skrz menu televizoru "vyzoomovat" (upozorňuji, že některé televize to nemusí umět), což ovšem výrazně zhorší kvalitu obrazu, která je mimochodem mizerná už před zoomováním a při použití zoomu je doslova a do písmene tak příšerná, že film činí nesledovatelným.