ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD ::: http://zona.bloudil.cz

URL článku: http://zona.bloudil.cz/index.php?id=7005

Datum vydání článku: 10.1. 2022


Mister Hollywood

V případě skonu některého z režijních velikánů vždy na Zóně sumarizuji jejich "počeštěné" tituly na nosičích, neudělám tedy výjimku ani u Petera Bogdanoviche, který zemřel ve věku 82 let ve čtvrtek 6. ledna. Znalec, obdivovatel a neúnavný propagátor éry klasického Hollywoodu (a k tomu skvělý režisér) patří k těm nemnoha tvůrcům, jehož tvorba je na DVD s českými titulky zastoupena reprezentativně. Když nechám stranou televizní snímek Panu učiteli s láskou 2 (To Sir, with Love, 1996), před lety zpřístupněný společnosti Columbia, vyšla z jeho šestnácti celovečerních filmů v ČR sice ani ne polovina (sedm), vydavatelům se ale (samozřejmě ne záměrně, ale spíše shodou náhod) podařilo vybrat to nejlepší, co Bogdanovich natočil. V chronologickém sledu tak lze sáhnout po prvních pěti titulech z režisérovy filmografie, počínaje jeho oceňovaným debutem Terče (Targets, 1968), vydaným Paramountem, přes Columbií připravené smutné "pouštní retro" Poslední filmové představení (Last Picture Show, 1971), v ČR (i díky dobovému uvedení v tuzemských kinech) velepopulární poctu screwballovým komediím Co dál, doktore? (What´s Up, Doc?, 1972) s logem Warnerů (před dvanácti lety, v textu avizujícím její vydání, jsem napsal, že jde o "film tak zábavný, že v něm dokáži, jako v jediném filmu vůbec, opakovaně strpět i Barbru Streisandovou v hlavní ženské roli") a s každým desetiletím od natočení jen lepší a lepší černobílý Papírový měsíc (Paper Moon, 1973) z archivu Paramountu až k (opět Paramountem připravené) obrazově vycizelované (výtvarníkem byl legendární Ferdinando Scarfiotti, jehož Bogdanovich přivedl do Hollywoodu poté, co byl unešen jeho prací na Bertolucciho snímcích Konformista a Poslední tango v Paříži) adaptaci novely Henryho Jamese Daisy Millerová (Daisy Miller, 1974). Zatímco edici všech pěti výše jmenovaných filmů měla na svědomí velká hollywoodská studia a na tuzemském trhu se (s výjimkou Co dál, doktore?) objevily už před dvěma dekádami, zbylé dva disky vyšly péčí tuzemských vydavatelů - cinefily oceňovanou retro komedii z dob počátků americké kinematografie Bijásek (Nickelodeon, 1976) vydala v roce 2009 společnost HCE a relativně nedávno, v roce 2015, nabídl Bonton poslední Bogdanovichem režírovaný snímek Je prostě báječná (She´s Funny That Way, 2014). K této dodnes na e-shopech sehnatelné (Wesem Andersonem spoluprodukované a Owenem Wilsonem a Jennifer Anistonovou hvězdně obsazené) další poctě Bogdanovichovu nejmilovanějšímu screwballovému žánru nemohu napsat nic jiného, než že je opravdu skvostná a neznám z posledních pár let jiný film, který by mně tak spolehlivě rozesmál i při každém dalším zhlédnutí. Přispívá k tomu jistě i Bogdanovichova příslovečně dokonalá volba herečky do hlavní role - Imogen Pootsová je totiž ve své originální "myfairladyovské" variaci neodolatelná skoro stejně tak, jako kdysi Audrey Hepburnová.


Copyright © 2002 - 2022, Zóna