ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD ::: http://zona.bloudil.cz

URL článku: http://zona.bloudil.cz/index.php?id=7003

Datum vydání článku: 8.1. 2022


Dějiny čtení

"Vlastní text povídky není veřejnosti úplně neznámý. Poprvé vyšel tiskem v roce 1989 v 2. čísle revue Dramatické umění (s. 147–195) s úvodem Jana Bernarda. Sám jej mám z tohoto vydání schovaný, nicméně k jeho četbě jsem se z různých důvodů nedostal a tak jsem si přečetl až jeho novou knižní edici. Jistě by tady šlo lamentovat nad tím, jaká je škoda, že se námět nedočkal své realizace. Nebylo by to ale ani nijak originální. Snažil jsem se povídku číst spíš jako svébytné literární dílo, ne jako pracovní „polotovar“, a musím říct, že i v této „roli“ plně obstojí." V čerstvé várce "nostalghických" novinek na Nostalghia.cz napsal Petr Gajdošík i o knize Tvář naděje, nabízející stejnojmennou filmovou synopsi, podle níž chtěla Věry Chytilová léta natočit film o spisovatelce Boženě Němcové. Více tady.
"Na MUBI jsou postupně přidávány filmy z retrospektivy hongkongského filmaře Wong Kar-waie, včetně kultovní romance ´Stvořeni pro lásku´. Nejen filmové publicisty zřejmě dojme portrét legendárního kritika Rogera Eberta ´Life Itself´, který v roce 2014 natočil Steve James a nyní je dostupný na MUBI. Online bylo zpřístupněno několik dalších nových českých, slovenských nebo česko-slovenských snímků, mimo jiné: ´Anatomie českého odpoledne´ na DAFilms, ´Každá minuta života´ na Aerovodu a DAFilms, ´Muž se zaječíma ušima´ na DAFilms, ´Okupace´ na Aerovodu a DAFilms, ´Shoky Morthy: Poslední velká akce´ na Netflixu a ´Zrcadla ve tmě´ na Aerovodu." V DOK Revue bylo zveřejněno lednové "vydání" pravidelné měsíční rubriky na filmové téma ´Nenechte si ujít´ Martina Šrajera. Více tady.
"Problém jakéhokoli portrétového textu o filmovém režisérovi tkví v nebezpečí skluzu k vyprávění dramaticky platného příběhu a následnému vytváření či přejímání mýtů o auteurské osobnosti. V případě Petera Bogdanoviche máme šanci se tomu vyhnout, neboť on už svůj portrét „píše“ sám prostřednictvím rozhovorů a dokumentů na DVD, a dává nám tak možnost nahlížet na svou životní a tvůrčí dráhu z odstupu. Ve snaze konstruovat vlastní mediální identitu, aniž by ztratil výjimečnou pozici člověka stojícího uvnitř i vně filmového průmyslu, nabízí Peter Bogdanovich hned tři různé sebe-obrazy, respektive prolínající se role. Bogdanoviche jako tvůrce, Bogdanoviche jako zasvěcence a Bogdanoviche jako historika." S úmrtím Petera Bogdanoviche se tuzemské redakce vypořádaly převzetím odfláknutého nekrologu z ČTK, chcete-li si o něm ale přečíst něco opravdu zajímavého, "sáhněte" po 14 let starém textu Radomíra D. Kokeše ´Trojí mediální identita Petera Bogdanoviche: tvůrce, zasvěcenec a historik´, dostupném na jeho blogu. Více tady.
"Z mainstreamové tvorby bych rád vyzdvihnul dvě komedie, ´Shokyho a Morthyho: Poslední velkou akci´ Andyho Fehu a ´Muže se zaječíma ušima´ Martina Šulíka, případně ´Ubal a zmiz´ Adama Hobzika. Větší pozornost (aspoň u kritiky, když už do kin skoro žádní diváci nechodili) by si jistě zasloužily i snímky, jejichž kvality jsou v některých ohledech diskutabilní – ´Marťanské lodě´ Jana Foukala, ´Služebníci´ Ivana Ostrochovského, ´Lidi krve´ Miroslava Bambuška, ´Žáby bez jazyka´ Miry Fornay nebo ´Tichý společník´ Pavla Göbla." Miloš Kameník byl jedním z odpovídajících v tradiční anketě 25fps, bilancující uplynulý filmový rok. Více tady.


Copyright © 2002 - 2022, Zóna