"Existuje mnoho výborných dokumentárních sérií o kinematografii, které nezůstávají na povrchu a nepřipomínají fanouškovské video, které vás namísto obohacujícího obsahu zahltí krátkými klipy a plytkými postřehy (´A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies´, ´Moguls Movie Stars´, tvorba Kevina Brownlowa...), ´Stříbrné plátno´, které od včerejška vysílá ČT art, k nim ale fakt nepatří (na HBO GO je celá série už delší dobu dostupná pod názvem ´Příběhy za kamerou´). Je sice fajn, že se tvůrcům podařilo přemluvit k účasti osobnosti jako Steven Spielberg, Robert Redford či Martin Scorsese, ale výsledkem je bohužel jen superlativy přehlcené, nostalgické, do sebe zahleděné poplácávání se po zádech, prokládané banálními, mnohdy i zavádějícími poznámkami o dobové americké filmové produkci. Žádné zohlednění vypravěčských a stylistických tradic, téměř žádná snaha pochopit filmový průmysl jako takový nebo přiblížit ekonomické a politické souvislosti sledované éry. K filmům je přistupováno primárně skrze jejich zápletku a čistě jako k prostředkům k pobavení publika. Historie Hollywoodu přitom začíná až s nástupem zvuku. Němý film pro tvůrce neexistuje. Raději těch dvanáct hodin, co to dohromady trvá, věnujte opětovnému přečtení ´Dějin filmu´ od Bordwella a Thompsonové," okomentoval na
Facebooku Martin Šrajer od neděle 10. ledna na
ČT art uváděný dvanáctidílný americký cyklus
Stříbrné plátno (
The Movies, 2019) o historii Hollywoodu.
Opakovaně jsem byl v mailech i na zdejším diskuzním fóru dotazován, kde lze získat BD z edice
Noir Film Festivalu, tedy předloni vydaný snímek
Mrtvá a živá aka
Rebecca (
Rebecca, 1940) Alfreda Hitchcocka a loni premiérovanou mediální satiru
Sladká vůně úspěchu (
Sweet Smell of Success, 1957) Alexandera Mackendricka, v obou případech vydané společností
Art4Film. Zatímco část nákladu BD s
Rebeccou se dostala prostřednictvím
Bontonu do širší distribuce, takže při troše pátrání lze na exempláře skladem stále narazit
(Luxor, Filmnadvd),
Sladká vůně úspěchu byla fyzicky v prodeji jen loni na
Noir Film Festivalu a na e-shopech se vůbec neobjevila. Jediným zaručeným způsobem, jak disky získat, je objednat si je přímo u vydavatele prostřednictvím mailu (
info@art4film.cz).
Právě vyšlo třetí loňské číslo čtvrtletníku
Iluminace (3/2020), časopisu "pro teorii, historii a estetiku filmu" vydávaného
Národním filmovým archivem, které se na rozdíl od obvyklých monotematických čísel tentokrát obešlo bez zastřešujícího tématu (Radomír D. Kokeš v něm zveřejnil nový koncept studie tzv. regionální poetiky, Barbora Podškubková a Pavel Skopal se věnují filmovému klubu v Uherském Brodě v 70. a 80. letech, Ondřej Bezucha analyzuje videomapping skupiny Macula, Michal Böhm píše o výuce na katedře střihu a Ivan Klimeš se zabývá totálním nasazením v čs. kinematografii). Nejsnazší cestou k získání
Iluminace ja e-shop
NFA, nabízející jak tištěnou (120 korun), tak PDF-verzi (60 korun).
Tento týden se v tuzemských obchodech objeví první várka katalogových disků společnosti
20th Century Fox, reeditovaných (v nezměněné podobě) novým majitelem
Foxů, společností
Disney (mj.
Revenant Zmrtvýchvstání, Le Mans ´66 či
Ad Astra). K témuž dojde i v únoru, kdy mezi reeditovanými tituly bude i snímek
Vetřelec: Covenant (
Alien: Covenant, 2017) Ridleyho Scotta.