ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD ::: http://zona.bloudil.cz

URL článku: http://zona.bloudil.cz/index.php?id=5665

Datum vydání článku: 9.6. 2018


Dějiny čtení

"Ten, komu není dáno vyladit svůj vnitřní zrak na optiku Muratovové, bude pohoršen jejím znesvěcováním sakralizovaných hodnot, jako jsou dětství, stáří a smrt. Nepochopí, že ´černý´ smích tu prýští ze šoku způsobeného povahou světa. Autorka jen naznačuje, že nejde pouze o hmatatelné a viditelné jevy, ale i děsy a běsy podvědomí. Je režisérkou konce století, postimperiální reality, prostoru, v němž žije a jehož vzduch je zaneřáděný výměšky dravosti a řvavosti, lhostejnosti a vyčerpání, tuposti, lenosti a nechuti cokoli změnit, ale také plný všeobjímajícího strachu z katastrof a zániku." Redakce Filmu a doby "odemkla" dvě desetiletí starý profil tento týden zemřelé Kiry Muratovové, napsaný Galinou Kopaněvovou. Více tady.
"Ačkoliv za oceánem platí ze jednu z největších hereckých osobností, oscarovou nominaci si připsal jedinou, za hlavní roli v ´Podrazu´. Sošku mu ale vynesla režie dramatu ´Obyčejní lidé´ z roku 1980. Redford je jedním z mála herců, kteří se prosadili i coby režiséři. Paradoxně ´Obyčejní lidé´ byli jeho režijní prvotinou. Jako filmař pak přivedl na svět snímky jako ´Teče tudy řeka´, ´Otázky a odpovědi´ či ´Zaříkávač koní´. Robert Redford oznámil odchod do hereckého důchodu. Více tady.
"Navzdory různým návrhům a iniciativám, které se v českých zemích objevovaly od dvacátých let, byl náš Filmový archiv založen až během nacistické okupace roku 1943 v rámci kinematografický obor zastřešující organizace Českomoravského filmového ústředí (ČMFÚ). Podkladem pro činnost Filmového archivu byla široká koncepce, vypracovaná již roku 1935 všestranným odborníkem, mimo jiné kameramanem, průkopníkem vědeckého a zpravodajského filmu a propagátorem filmového muzejnictví i archivnictví Jindřichem Brichtou." Text o historii českého filmového archivnictví napsal pro Filmový přehled Jan Trnka. Více tady.
"Odborné spory o digitalizaci archivních českých filmů by mohly ustat. Národní filmový archiv (NFA) a Filmová a televizní fakulta AMU, které měly dříve na věc odlišné názory, uzavřely dohodu. Instituce se dohodly na metodě, již budou používat, a na tom, že budou uplatňovat výsledky výzkumu i svědectví autorů. Takzvanou metodou vzorkování by měly vznikat malé ukázky z filmů, které za pomoci autorů a odborníků naznačí, jak by mohl vypadat restaurovaný film. Filmy by měly podle aktérů dohody mít po restaurování podobu takovou, v jaké je viděli diváci na premiéře. Mělo by se zabránit tomu, aby někteří žijící tvůrci mohli prosadit to, aby se třeba vizuální stránka filmu oproti originálu vylepšovala. Dohodu podepsali děkan FAMU Zdeněk Holý a ředitel NFA Michal Bregant." Zajímavý vývoj nabral spor o způsob restaurování českých filmů. Více tady.


Copyright © 2002 - 2018, Zóna