ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD

Andrej Rublev

ZÓNA - hlavní strana
ZÓNA E-SHOP TEXTY RECENZE KONTAKT
ZÓNA - hlavní strana
Prbn.cz :: sociln s pro zpravodaje z ulice

Barva grantovho jablka - film Sergeje Paradanova - objednejte si esk DVD

ZNA :: E-SHOP - objednejte si esk DVD

TEXTY
Na této podstránce najdete "zásadní" text Duchovní film, ve kterém jsem se pokusil vymezit ryze osobní kategorii filmů a vysvětlit, co mě na nich zajímá. Vznikl v roce 1994 u příležitosti stejnojmenného cyklu na LFŠ. Texty označené Region free a DVD.RX vycházely coby sloupek v tištěné verzi týdeníku Reflex.


 
 

Region free (Reflex č. 3/2006): Audrey na kluka

     Jsou herečky, kvůli kterým člověk dokáže přetrpět sebepitomější film, a nebudu zastírat, že Audrey Hepburnová je pro mě jednou z nich. Zatímní "počeštěná" desítka jejich snímků na DVD těch (kulantně řečeno) nedůležitých nabízí hned několik (Funny Face, Paříž v letním žáru, Vojna a mír, Robin a Mariana), a proto potěší, že kategorie nezapomenutelných (My Fair Lady George Cukora a Prázdniny v Římě Williama Wylera) získala důstojnou posilu. Thriller Čekej do tmy (1967) bondovského specialisty Terence Younga ("nula nula sedmičky" režíroval tři, Dr. No, Srdečné pozdravy z Ruska a Thunderball, a pamětníkům jistě leccos řeknou i názvy jeho filmů Valachiho svědectví a Člen klanu) o ženě, které manžel daruje panenku, aniž by tušil, že je napěchovaná heroinem (a vystaví ji tak následnému útoku "pravoplatných majitelů" drogy), je ozvláštněn skvělým scenáristickým nápadem - postava hraná Audrey Hepburnovou je totiž slepá, čímž její souboj s jedním ze zločinců (démonický Alan "Yossarian" Arkin) uvnitř vlastního bytu nabývá vskutku děsivý charakter. Řádně klaustrofobický snímek ale "proslavila" i souhra okolností, Audrey H. jím totiž de facto uzavřela svou aktivní hereckou kariéru, protože po jeho dokončení (a páté nominaci na Oscara v kariéře) se před kamerou neobjevila dlouhých 10 let. DVD s Čekej do tmy se v ČR prodává od 10. ledna a společnost Warner jeho prostřednictvím startuje nové kolo "cenové války" - od počátku je k mání za (ještě před pár měsíci u premiérového titulu nemyslitelných) 300 Kč. Cena ale není vykoupena žádným ošizením - vzpomínkový dokument A Look in the Dark sice nemá české titulky, sám film se ale dočkal anamorfního přepisu v originálním formátu 1,85:1 a dobově syrové barvy mu tuze sluší. A když jsme u "slušení" - Audreyin sestřih na kluka je vážně šik...

Region free (Reflex č. 2/2006): Teta Agáta

     Tato teorie sice jakoby vypadla z úst doktora Ratha, nikdo mi ale nevymluví, že zdejší vydavatelé DVD nenávidí fanoušky klasických detektivek a "železná lady" (ne Jiřina Musílková, myslím Agathu Christie!) je vysloveně děsí. Jak jinak totiž vysvětlit fakt, že až do letoška se na DVD s českou podporou nedostal žádný ze čtyř slavných přepisů Agátiných knih, natočených v 70. a 80. letech minulého století a obsazených tehdejší hereckou extratřídou? Zatímco elegantních snímků Vražda v Orient expresu (1974) Sidneyho Lumeta, Smrt na Nilu (1978) Johna Guillermina a Zlo pod sluncem (1981) Guye Hamiltona se v dohledné době zřejmě nedočkáme, alespoň na prostřední část této volné "tetralogie" si už fandové žánru mohou odložit část úspor - snímek Rozbité zrcadlo (1980), režírovaný bondovským specialistou Guyem Hamiltonem, totiž na DVD dorazí na pulty českých obchodů ve druhé polovině ledna. Zábavná retro-detektivka s dějem ozvláštněným filmovým motivem (do malé anglické vesnice přijíždí v roce 1953 natáčet hollywoodský filmový štáb a z vraždy jsou podezřelé mj. i dvě herečky) dodnes upoutá především poctivými hereckými výkony jak "staré gardy" (Tony Curtis, Edward Fox, Rock Hudson, Kim Novaková, Elizabeth Taylorová), tak tehdejších elévů (mj. první filmová role Pierce Brosnana), méně známý je už fakt, že představitelce "investigativní vyšetřovatelky" slečny Marplové, britské herečce Angele Lansburyové, právě tato role umetla cestičku k mnohaletému angažmá do postavy Jessicy Fletcherové v televizním seriálu To je vražda, napsala. Detektivky mají být napínavé, zbylá fakta o Rozbitém zrcadle na DVD jsou ale už docela nudná - disk vydává společnost Bonton, film je ve správném širokoúhlém formátu (1,85:1), kromě českých titulků je v nabídce i dabing a vrahem je lékárník. S čím si to zase pletu?

Region free (Reflex č. 1/2006): Perpetuum mobile

     Mám-li bilancovat loňský rok na poli DVD, nemusím dlouho přemýšlet - "dvoutisícípátý" byl ve znamení "časopiseckých" disků. Jestliže před dvěma lety šlo měsíčníky, nabízející DVD s filmem, spočítat na prstech jedné ruky, dnes by člověk kupující vše, co v časopisech vychází, potřeboval každý měsíc novou poličku - jen v prosinci se ze stánků dalo odnést neuvěřitelných třicet levných filmů... Razantní proměnou díky zostřujícímu se konkurenčnímu boji prošla i cena jednotlivých DVD-magazínů - kde jsou časy 300 Kč za časopis s filmem, dnes za stejné peníze nabízí DVDMag hned tři snímky naráz a cena časopisů s plackou jedinou propadla ke 150 korunám. A aby byl loňský boom dovršen, filmová DVD se od léta objevovala i u časopisů, které tematicky s filmem nic společného nemají (Vlasta, Story, Xantypa aj.), nemluvě o tom, že na stánky začaly posílat levné disky i samy vydavatelské firmy. Časopisecký trh se ale zatím chová jako zázračné perpetuum mobile - nejen že žádný z časopisů s DVD nezkrachoval, ony stále přibývají!!! Vždyť jen v prosinci se objevily další dva - Home Cinema, který jako první atakoval stokorunovou hranici (číslo s Benigniho tragikomedií Život je krásný stojí 99 Kč), a Biják, stavící svou strategii na prověřené domácí produkci (k prvnímu číslu za 269 Kč jsou přiloženy Postřižiny a Správce statku). Z cenového pohledu "bombu roku" má ale na svědomí deník Sport, který k celému nákladu v pátek 16.12. přibalil (za 14 Kč!) DVD Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit?, nabízející záznam dramatizace policejních odposlechů dvojice "fotbalových dělníků" Horník/Brabec v procítěném přednesu J. Lábuse a P. Čtvrtníčka. Mimochodem, pokud jste tuto "božskou komedii na bafuňářský způsob" ještě neslyšeli, buďte si jisti, že váš život je (minimálně o znalost třiceti sprostých slov) chudší!

Region free (Reflex č. 51/2005): Cesta předaleká

     Léta jsem žil v bludu, že jediným českým filmem, který si zaslouží přídomek geniální, je Vláčilova Marketa Lazarová (1966). Geniální v tom smyslu, jež kdysi výstižně charakterizoval kritik Jaroslav Boček: "Marketa je zjevení, obrovitý balvan, který tu vyrostl a náhle pohnul nikoliv našimi měřítky filmovými a estetickými, ale naším uvažováním o životě a vnímání života vůbec." Za to, že jsem neznal druhý (vlastně třetí, jsou tu přece ještě Démanty noci!) český film, který si podobným způsobem ustavil svá vlastní tvůrčí pravidla hry, vymknul se všemu, co do té doby kdo natočil a drtivostí své výpovědní síly "zastavil čas", mohou ti, kdo po emigraci Alfréda Radoka uložili jeho Dalekou cestu (1949) do trezoru, a znemožnili ji tak vidět hned několika generacím filmových fandů. Vizionářský snímek o osudu pražské židovské rodiny za německé okupace, v dobových recenzích svým novátorstvím přirovnávaný k Občanu Kaneovi (v Americe získal v roce 1950 cenu za nejlepší zahraniční film), sice začíná jako jeden z mnoha "filmů pro pamětníky", už po pár minutách ale jeho uhrančivě dusivá atmosféra pohltí i citově nejokoralejšího diváka a vše završí nezapomenutelné "divadelně" inscenované sekvence z terezínského ghetta, balancující na těžko popsatelné hranici mezi dokumentem, halucinací a čistokrevným šílenstvím. Dalekou cestu teď už ale naštěstí může vidět každý - svou tuzemskou DVD-premiéru si odbyla před týdnem na novinových stáncích, přiložená k prosincovému číslu časopisu DiViDi (na disku, připraveném tradičně pečlivou společností FEX, je spolu s Radokovým úsměvným retrem o dřevních dobách automobilismu Dědeček automobil z roku 1957). S její domácí projekcí ale možná raději počkejte až po vánočních svátcích - cesta k vniřnímu míru a klidu je po jejím shlédnutím totiž opravdu předaleká...

Region free (Reflex č. 50/2005): Krása za babku

     Pokud bude společnost Levné knihy, v tomto sloupku v létě označená coby DVD-vydavatelství s nejpodivnějším jménem na světě, bilancovat letošní rok, objednat by si k tomu měla pořádný ohňostroj. Stát se totiž během jediného roku ediční činnosti leaderem na tuzemském poli vydavatelů artových titulů, to je vážně důvod pro pořádný rambajz... Výčet je to ale opravdu nevídaný - za 12 měsíců 7 Bergmanů (Sedmá pečeť, Lesní jahody, Mlčení, Šepoty a výkřiky, Scény z manželského života, Podzimní sonáta, Fanny a Alexandr), 3 Felliniové (Darmošlapové, Sladký život, Giulietta a duchové) a pár solitérních edic "starých mistrů" navrch (Kurosawův Ran, Joffého Misie, Bertolucciho Poslední císař), vše navíc okořeněno téměř lidovou lácí, kdy jednotková prodejní cena je "kilo za kus" (přeloženo do aktuálnější češtiny - co disk, to 99 "v českých" na pult). Jediným drobným kazem na kráse je tak jen způsob distribuce - disky jsou k sehnání výhradně jen ve firemních prodejnách (ty jsou k nalezení kromě Prahy jen v cca desítce větších měst), a tak těm, kdo nejen za prací, ale ani za uměním nejsou ochotni cestovat, nezbývá než použít firemní e-shop. Příslovečnou třešničku na letošním DVD-dortu si Levné knihy schovaly až na předvánoční trh v podobě povídkového filmu Za mraky (1995), s jehož režií tehdy třiaosmdesátiletému Michelangelovi Antonionimu pomáhal Wim Wenders. Film, který se kdysi mihl i v českých kinech, potvrzuje pravdu, že skutečný génius překoná libovolné omezení - až z na disku připojeného dokumentu o natáčení se totiž dozvíte, že tento až obřadně vyprávěný a vizuálně aristokratický snímek těžce nemocný Antonioni "odrežíroval" z vozíčku. A až si tento smutný "diář podivných lásek" ponesete domů, dobře si zapamatujte cestu. Vždyť na příští rok v Levných knihách slibují dalších pět Bergmanů...

Region free (Reflex č. 49/2005): Kostlivec ve skříni

     Všimli jste si, jak všichni, kdo píší o Mrtvé nevěstě (2005), neopomenou věnovat pár řádků snímku Noční můra před vánoci (The Nightmare Before Christmas), který před 12 lety vymyslel Tim Burton (a nechal ho zrežírovat Henrymu Selickovi)? Z textů samých pak okamžitě poznáte, kdo z recenzentů Noční můru doopravdy viděl a kdo to jen předstírá - řádky těch prvních totiž prochvívá smutek nad tím, jak Mrtvá nevěsta potvrzuje platnost pořekadla o marnosti opakovaného vstupování do téže řeky... Půvabně úchylná loutková Noční můra o kostlivci Jackovi z města Halloween, který se (znuděn rutinním "strašícím" zaměstnáním) rozhodne unést Santu a uspořádat vánoce po svém, je ale vážně nezapomenutelná. Film, nabitý černým humorem, nespočtem gagů a báječnými písničkami skladatele Dannyho Elfmana, se sice v ČR nikdy neprodával, neznamená to ale, že by na "počeštěném" DVD nebyl v cizině už pár let k mání (to jen společnost Buena Vista ho jaksi opomněla na český trh dovézt). Momentálně je Noční můra na DVD s českými titulky k sehnání ve dvou protilehlých koutech světa. V Německu, takže pokud tam plánujete předvánoční výlet, už víte, nač si v diplomatce nechat místo (necestujete-li, zkuste např. e-shop www.amazon.de). Druhou "kostlivcům zaslíbenou" zemí je Austrálie - ta je sice trochu z ruky, tamní e-shopy ale proti posílání do ČR nic nemají, poštovné je proti Německu čtvrtinové a tak vás při troše štěstí vyjde nákup disku (kódovaného pro Austrálii i Evropu, tedy regiony 2+4) i s poštovným na cca 400 Kč (např. na e-shopu atlanticdvd.com.au). Vězte ale, že pořízení disku není bez rizika - je totiž možné, že až Noční můru shlédnete, vystřídá vaši - už tak nezdravou - touhu po mrtvých dívkách (a nevěstách obzvlášť) ještě úchylnější slabost pro kostlivce, zmítané krizí středního věku...

Region free (Reflex č. 48/2005): Lola v kalupu

     Těžko říct, jaká že to ingredience vytvoří z filmu "generační" dílo, jež zanechá v divákovi neuchopitelný pocit, že skrze dění na plátně k němu naléhavě promlouvá sám ryzí tep světa... Příchod 21. století je pro mě v tomto smyslu zakódován do nesourodé trojice filmů, podobných jen jejich vizionářstvím - na mysli mám Matrix (1999) bratrů Wachowských s jeho odcizeně počítačovým designem, neunesitelným smutkem prodchnuté Reggiovo requiem za odcházejícím "živým" světem Naqoyqatsi (2002) a velkoměstským rytmem dunící "thriller" Lola běží o život (1998) Toma Tykwera. Poslední z trojice, Lola, v prosinci v ČR konečně vychází na DVD (zatím jen do půjčoven), a tak i ti, kterým utekla v kině, dostanou možnost podlehnout jejímu energií překypujícímu kouzlu. Napínavá "hříčka" nabízí tři verze téhož zadání, v němž má Lola vždy 20 minut na to, aby získala 100.000 marek, potřebných k záchraně svého druha - tři varianty, z nichž v každé se život její (i lidí kolem) vyvine odlišným způsobem jen díky drobnému (ne)zaškobrtnutí hned po startu jejího sprintu ulicemi Berlína. I přes své nervní aranžmá (umožňující prvoplánové sledování Loly coby akční podívané) je ale film protkán nitkami hlubších významů a je tedy sledovatelný jak s mísou popcornu v klíně, tak coby téměř filosofická meditace. Lola si ale pozornost zaslouží i kvůli pečlivé práci vydavatele (Filmhouse) - na mysli mám excelentní DTS-mix originálního zvuku, kompletní "počeštění" (bezchybné titulky, 5.1 dabing, bonusy) a stylové menu, připravené s důkladností téměř tykwerovskou. V recenzi se Jiří Cieslar kdysi vyznával, jak po vyjití z kina "euforicky rázoval Prahou ve vylehčeném rytmu Loly". Zcela chápu - mé okamžité touze obarvit si hlavu na rudo zabránil jen fakt, že z pleše se barva smývá podstatně hůř než z bujné dívčí kštice...

Region free (Reflex č. 47/2005): Mafiáni od vedle

     Sympatický mafián italských kořenů i vzhledu, nejtrefněji zahraný "rodilým mluvčím" typu Roberta De Nira či Al Pacina, neodmyslitelně patří k hollywoodskému koloritu. Příslovečná "nebezpečná přitažlivost" těchto ostrých maníků je přitom zajímavě dvojlomná - na plátně jejich činy i charakter vzbuzují divácké sympatie a jejich obvykle špatné konce mají i jistý nádech melancholie, jsem si ale jist, že setkat se s nimi na nedělní procházce v Brooklynu, či je (nedejbože) mít za sousedy, by nechtěl ani ten, kdo viděl Kmotra desetkrát. Na DVD s českými titulky jsou filmy o "sociálně nepřizpůsobivých italoameričanech" zastoupeny důstojně (nechybí snad žádný zásadní titul, od Coppolova Kmotra 1 a 2, přes Leoneho Tenkrát v Americe a Scorseseho Mafiány až k Carlitově cestě Briana De Palmy), a tak potěší, že se před pár dny české DVD-edice dočkala i další nenápadná, ale svou žánrovou pootočeností o to zajímavější mafiánská variace. Režijní debut Roberta De Nira Příběh z Bronxu (1993), popisující život kluka, který měl v 60. letech "za sousedy gangstery", překvapí jak neschematičností kresby postav, tak až nečekaně jistou De Nirovou režií, která je stejně poctivá jako jeho mnohaletá práce herecká. Samozřejmě, nečekejte neočekavatelné - Příběh z Bronxu není veledílo, které by se nesmazatelně zapsalo do dějin kinematografie, ale je to bezesporu příjemný film, a to vlastně vůbec není málo. A poslední poznámka - mohlo by vás sice napadnout, že případný prodělek z výroby disku dotuje (ze svých fondů pro zlepšení obrazu u veřejnosti) italská camorra, ale ve skutečnosti Příběh z Bronxu jen potvrzuje, že i kvalitní výrobky nemusí být drahé. Disk, vydaný společností Vapet v časopisecké edici "Filmy pro každého", se totiž prodává za 150 Kč, což je tuším cena jedné láhve krvavě rudého sicilského vína...

Region free (Reflex č. 46/2005): Umění podrazu

     V roce 1973 byly v Americe natočeny filmy jako Rozhovor, Motýlek, Poslední eskorta, American Graffiti, Serpico, Vymítač ďábla či Špinavé ulice, oscarovou výslužku ale pobral ten nejnenápadnější z nich - Podraz, režírovaný Georgem Roy Hillem (získal 7 Oscarů, mj. za nejlepší film, režii i scénář). Dodnes svěží komedie, postavená na skvělém scénáři Davida S. Warda (o rafinovaně zkonstruovaném podvodu, kterým si dvojice podvodníčků vyřídí účty s objednavatelem vraždy jejich přítele, gangsterem Lonneganem), poprvé svedla před kameru Paula Newmana s Robertem Redfordem, čímž přiměla ke koupi vstupenky do kina většinu žen civilizovaného světa... Podraz se na DVD v Evropě (i u nás) poprvé dostal už před pěti lety, tehdy ovšem v technicky průměrném letterboxovém přepisu a bez jakýchkoli "přidaných" materiálů (pokud tedy za plnohodnotný bonus nepovažujete trailer). Na důstojnou "opravenou" edici si společnost Universal udělala čas až letos, a celosvětově vydaná speciální edice Podrazu před pár dny dorazila i na pulty zdejších obchodů (za bezprecedentně sympatickou cenu 300 Kč). Film se v novém - i tentokrát jednodiskovém - vydání chlubí zcela novým "digitálně restaurovaným" anamorfním přepisem (v kinoformátu 1,85:1) a razantní rekonstrukce se dočkal i zvuk (mono ze staršího DVD bylo nahrazeno mixem DD 5.1, přibyl i nový český dabing), nic zásadního se vytknout nedá ani svižným českým titulkům, a tak snad jen přínosnost hodinového dokumentu Umění Podrazu (vzpomínají v něm mj. i Redford s Newmanem) devalvuje nepřítomnost českých titulků. Ostatně, v čerstvém okouzlení z nemizícího retro-půvabu Podrazu jsem ochoten i přiznání jedné z mých známých, totiž že až teď konečně pochopila princip podvůdku se záměnou peněz z úvodní scény, připsat na vrub precizně odvedené vydavatelské práce...


Region free (Reflex č. 45/2005): Rebel v piksle

     V Hollywoodu si potrpí na výročí, a tak je DVD-edice leckterého titulu pečlivě plánována i několik let dopředu na konkrétní "kulaté" datum. Umím si tedy představit, do jaké euforie muselo marketingové stratégy společnosti Warner uvést zjištění, že James Dean nejen v roce 1955, tedy přesně před padesáti lety, zemřel, ale že ve stejném roce měly premiéru i dva ze tří jeho celovečerních filmů... Výsledkem je plechová "bonboniéra" nazvaná Kolekce filmů Jamese Deana, nabízející vše, co charismatický herec stihl za dvouletou kariéru (od první klapky až po autohavárii) natočit. Legendárního Rayova Rebela bez příčiny (1955) Warneři vydávají na DVD již podruhé a dvojdisková "speciální edice" se chlubí novým bonusovým materiálem včetně komentáře, nepoužitých scén a dvou dokumentů. Do euforie deanovské fandy ale uvede až dvojdisk s filmem, který na DVD vychází celosvětově poprvé a v němž Dean vytvořil nezapomenutelnou roli syna, prohrávajícího s bratrem v "souboji" o otcovskou přízeň - přepis románu Na východ od ráje (1955) v režii Elii Kazana (film je, stejně jako Rebel, přepsán v originálním cinemascopu 2,55:1). Třetí film kolekce, tříhodinová "ropná" sága Gigant (1956), uvedená do kin až rok po hercově tragické smrti, se na dvojDVD v ČR již nějaký čas samostatně prodává a do celkového počtu osmi disků deanovskou kolekci doplňují dva životopisné dokumenty, devadesátiminutový James Dean: Navždy mladý a hodinový American Mastres: James Dean (na prvně jmenovaném jsou i české titulky). Jediná smutná informace se tak týká způsobu tuzemské distribuce - zájemcům o snímky Rebel bez příčiny a Na východ od ráje totiž nezbyde než našetřit 1.500 Kč na koupi kompletní osmidiskové Kolekce, protože samostatně se v ČR (přinejmenším v dohledné době) obě speciální edice bohužel prodávat nebudou.




 
seznam článků
 




































































 Optimalizováno pro IE 5.5 (800 x 600)Copyright © 2002 - 2024, Code by Haireus & Content by ZonaEngine: (pre)Bloudil