Barva grantovho jablka - film Sergeje Paradanova - objednejte si esk DVD

ZNA :: E-SHOP - objednejte si esk DVD

MY FAIR LADY

Warner Bros. 1999. Vydáno v ČR. PAL. Regionálně kódováno (region 2 - Evropa).
166 minut. Barevný. Widescreen 2,21:1 (anamorfní). DD 5.1. Anglicky. České titulky.
Bonus: trailer, dokument, komentář, 2 scény se zpěvem Audrey Hepburnové.

Co říct ke klasickému muzikálu, o kterém i u nás bylo už napsáno snad úplně vše? Nechci se opakovat, a tak doporučím poslední vynikající (a vzhledem k datu i místu otištění i snadno dostupné) pojednání z pera Tomáše Baldýnského (Film s vykřičníkem: My Fair Lady, měsíčník Premiere, květen 2001) a spokojím se s několika krátkými osobními poznámkami.

Často jsem přemýšlel o tom, jak je možné, že čtyřicet let starý film (1964), navíc natočený podle dobových sterilních hollywoodských kánonů (kompletní natáčení v ateliéru včetně "exteriérových" scén, tříhodinová délka, záliba v pompézních scénách se stovkami statistů atd.), působí i dnes tak svěže a přirozeně. Myslím, že odpověď tkví ve trojím šťastném "setkání", kterého se tvůrcům dostalo.

Tím prvním byla kvalita hudby (Frederick Loewe), která dodnes působí neotřele a v případě několika "čísel" jde snad o vůbec nejlepší písně, které kdy byly pro muzikál napsány. K tomu je nutné přidat choreograficky nesmírně nápaditou realizaci většiny zpívaných scén, z nichž některé uchvacují i po mnohonásobném shlédnutí (Líziny "likvidační" představy ohledně profesora Higginse, první scéna s Líziným otcem a jeho kumpány, "The Rain in Spain..."). A konečně - a to je hlavní triumf - Audrey Hepburnová a její charisma. Prohlásit, že s ní film stojí a padá, zní možná jako fráze, ale ona se opravdu málokdy vidí situace, kdy herečka svou postavu nehraje, ale prostě onou postavou "je"... DVD myslím jasně odpovídá i na dávnou otázku, jaký by film byl, kdyby Lízin hudební part zpívala sama Audrey Hepburnová a nikoliv dabérka Marni Nixonová. V bonusech si totiž můžete pustit dvě scény (Show Me, Wouldn´t it be Loverly) s originálním hereččiným zpěvem, ve kterých je její evidentní hlasová neškolenost bohatě vyvážená přirozeností a opravdovostí.

Rozhodnutí vydat My Fair Lady na DVD se pro film ukázalo být vysloveně šťastné. Jakýkoli ořez originálního formátu nesvědčí většině filmů, natož pak těm, které jsou natáčeny s původním záměrem uvedení na 70mm plátně, čemuž je vědomě uzpůsobena kompozice jednotlivých záběrů. Restaurátorský tým navíc odvedl vynikající práci ve všech směrech, takže výsledkem je velice působivý obraz (v některých pasážích, např. v sekvenci plesu, je přímo excelentní) a plný hudební zvuk v mixu do DD 5.1. Přidáme-li chvályhodné rozhodnutí distribuční firmy zlevnit disk na 499 Kč, není nad čím váhat...