Filmy Olivera Stonea nelze neobdivovat, a to včetně těch nejpitomějších. Ať už si totiž o jeho tu paranoidně spikleneckém, tu hyperlevičáckém či (tradičně) antiamerickém vidění světa myslíme cokoli, jedno je nesporné - jeho způsob režírování je natolik brilantní, že spolehlivě udrží vaši pozornost, a to leckdy i přes vaši intelektuální nechuť nad idejemi, které předkládá (viz mí oblíbení Takoví normální zabijáci, v jádru nechutná připitomělá agitka, ovšem natočená se šarmem opravdového génia).
Z tohoto úhlu pohledu patří Četa (Platoon, 1986) k nejpoctivějším Stoneovým snímkům - snad proto, že je to jeden z mála jeho filmů, ze kterých cítím vnitřní potřebu jej natočit, předložit téma, které má osobně "prožité", které ho bolí a (snad dokonce i) trápí... Mám tím na mysli především důmyslně scénáristicky předpřipravenou scénu masakru ve vietnamské vesnici, kdy protagonisté nenápadně a po malých krůčcích přestupují vratkou hranici mezi "ještě normálním" chováním směrem k už neodčinitelnému ryzímu Zlu, a to včetně sugestivně vykreslené intelektuální ambivalence, ve které se v dané chvíli zmítá Stoneův hrdina Chris, současně odpuzován i fascinován násilnostmi, které se před ním odehrávají.
Krom tohoto momentu (a nádherné hudby, kterou zkomponoval Georges Delerue) ovšem Četa ve srovnání s "dospělejšími" filmy na vietnamské téma (Coppolova Apokalypsa, Ciminův Lovec jelenů) příliš neobstojí - modelové rozvržení hlavních postav ("zasvěcovaný" Chris versus jeho dva zasvětitelé - dobrý a zlý neboli Barnes a Elias) čpí na sto honů scénáristickou konstrukcí, Charlie Sheen si svým toporným herectvím nepokrytě říká o budoucí angažmá v Bláznivé střele a čím víc film směřuje k závěru, tím evidentnější je Stoneova neschopnost nabídnout divákovi cokoliv víc než nespojitý kaleidoskop krvavých epizod na téma "válka je vůl".
Pokud jde o technické parametry edice, pak na to, že jde o svým způsobem jeden z kmenových filmů MGM (4 Oscary včetně toho za nejlepší film roku), studio přepis na DVD překvapivě odfláklo. Obraz je místy vysloveně mizerný (myšleno samozřejmě v kategorii DVD vzhledem k obvyklé úrovni srovnatelných titulů) a i mix do DD 5.1 zní chvílemi velmi uměle. Tomu, kdo se řídí zavádějícími údaji na českém přebalu, však disk nabídne nejedno překvapení - kromě jediného slibovaného bonusu v podobě traileru totiž na disku najdete hned dva podrobné komentáře, téměř hodinový dokument o natáčení i fotogalerii.