ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD

Andrej Rublev

ZÓNA - hlavní strana
ZÓNA E-SHOP TEXTY RECENZE KONTAKT
ZÓNA - hlavní strana
Prbn.cz :: sociln s pro zpravodaje z ulice

Barva grantovho jablka - film Sergeje Paradanova - objednejte si esk DVD

ZNA :: E-SHOP - objednejte si esk DVD

OVLÁDÁNÍ
Kompletní seznam recenzí filmů na DVD najdete ve sloupku vpravo. Kliknutím na název filmu bude načtena aktuální recenze.

 
 
NEPŘEHLÉDNĚTE!
Všech 32 zde publikovaných recenzí vzniklo v první polovině roku 2002. Od podzimu 2002 jsem recenze přestal psát, proto se od tohoto data obsah této stránky již nemění (stručné recenze disků, vždy nazvané "Na vlastní oči", zařazuji od podzimu 2002 přímo na hlavní stránku v rámci aktuálního zpravodajství). Pozor - všechny recenze jsou ponechány v původní podobě, to znamená, že některé údaje v nich uvedené již nemusí odpovídat realitě (např. ceny recenzovaných disků, informace o dalších existujících DVD uvedených režisérů atd.).

IVANOVO DĚTSTVÍ

(verze RUSCICO/Artificial Eye)

Andrej Tarkovskij, 1962.
Původní název: Ivanovo dětstvo. Distribuční název: Ivan´s Childhood.
Na DVD vydala firma Artificial Eye v roce 2002. Vydáno v Británii (jako licenční vydání disku připraveného rusko-belgickým konsorciem RUSCICO). PAL. Regionálně kódováno (region 2 - Evropa).
96 minut. Černobílý. 4:3 (1,33:1). DD 5.1 + DD 1.0 (mono). Rusky. 2 titulkové sady (anglická a ruská).
Bonusy: viz dále.

Měl-li bych psát o postupech konsorcia RUSCICO při vydávání Tarkovského filmů, musel bych jen doslova opakovat to, co jsem podrobně popsal v recenzích Stalkera a Zrcadla. Odkazuji tedy na ně.
     Přesto britské vydání Ivanova dětství, které je opět formou licence kompletně převzaté od RUSCICA, dvě nepřehlédnutelné novinky přináší. Za prvé - nejde už jen o nezměněný "ruský" disk v "britské" krabičce, protože na rozdíl od předchozích Tarkovského filmů vydaných Artificial Eye je tentokrát titulková výbava disku "oříznuta" o obvyklou titulkovou výbavu - z tradičních třinácti titulkových sad na mateřském (ruském) vydání zůstaly na britské edici pouze dvě (anglická a ruská). A za druhé - kromě nového zvukového masteringu do DD 5.1 je na disku přítomna i původní mono stopa.
     Důvod první změny je jasný - zájemci o film z "nebritské" části Evropy si budou muset koupit mateřské vydání konsorcia RUSCICO, kterému tak výrazně stoupne prodej (a je také možné, že se díky tomu objeví i další licence pro Francii, Německo atd.). Ani u druhé změny není její příčina tajemstvím - po humbuku, který rozpoutali "tarkologové" na fandovských stránkách po celém světě okolo zvukových úprav Stalkera a Zrcadla (a vlastně obecně okolo zvukových remixů do DD 5.1 na všech dosavadních vydaných Tarkovského filmech), se RUSCICO zřejmě snaží "vlichotit" i zarputilým puristům z řad "strážců" režisérova odkazu...
     Pokud jde o obrazovou podobu Ivanova dětství, není ani tentokrát restaurátorům z RUSCICA co vytknout. Kdybyste nevěděli, že film je čtyřicet let starý, jistě by vás to při jeho sledování ani nenapadlo - černobílý obraz je bez jediného kazu, nádherně "rozsvícený" a ostrý a také překvapivě stabilní (na jednotlivých "produktech" RUSCICA je mimochodem vidět i vývoj zkušeností restaurátorů - zatímco u Stalkera se na několika místech obraz mírně chvěje a nezapře svůj digitální původ, o půl roku pozdější Ivanovo dětství je v tomto ohledu už zcela bezchybné). Přiznám se, že mě v tomto ohledu zarazila informace ze zámořských Tarkovského webů, podle kterých je kvalita obrazu na tomto DVD horší než při televizním uvedení filmu - větší pitomost jsem totiž už hodně dlouho nečetl (a napadá mě jediné vysvětlení - zda problém nevzniká tím, že zámořští recenzenti si disk pouštějí na přehrávačích a televizích primárně určených pro NTSC, což při převodu evropských disků v PAL může způsobit opravdu pronikavý úbytek kvality obrazu - soudím tak na základě asociace s opačným postupem, kdy řada evropských přehrávačů a televizí v PAL má značné problémy s reprodukcí zámořských disků v NTSC).
     Jak jsem napsal již v úvodu, zvuk je na Ivanově dětství poprvé v éře RUSCICA alternativně nabízen jak z původní mono stopy, tak v novém remixu do DD 5.1. Mono stopa byla navíc připravena zcela plnohodnotně - je zbavena veškerých šumů a převedena do normy Dolby Digital, takže její poslech je sám o sobě velkým zážitkem. Přesto ale u mne - i v této přímé konfrontaci - vyhrává remix do DD 5.1. Ten je myslím nejcitlivější ze všech pěti Tarkovského RUSCICO-disků - je většinou téměř nezaznamenatelný, zcela správně připravovaný s minimálním důrazem na prostorovost a s o to větší snahou o co nejdetailnější zvukovou bohatost. Přímá možnost srovnání obou zvukových stop také doufám vyprovokuje diskutující na toto téma k produkování stanovisek méně pocitových, a více argumentačně podložených...
     Pokud jde o technické provedení disku, je třeba ještě dodat, že tradiční problém britských RUSCICO-mutací odstraněn nebyl - i zde se přímo v menu nedají titulky (ruské či anglické - viz výše) "vypnout", takže při pokusu sledovat film bez nich je musíte vypnout manuálně prostřednictvím dálkového ovladače ("subtitles off"). To, zda se vám to podaří či ne, záleží už jen na typu a stáří vašeho přehrávače a nevylučuji, že na některých přístrojích nepůjde film přehrát jinak než se spuštěnou jednou či druhou titulkovou sadou.
     A ještě k bonusům, jimiž je disk tradičně nabit (jen obrazové bonusy jsou opět delší než samotný film). K vidění a slyšení jsou tentokrát připraveny 3 rozsáhlá interview, vždy ve formě sestříhaného monologu zpovídaného s vloženými filmovými ukázkami souvisejícími s řečeným. Dvacetiminutový prostor dostal Jevgenij Žarikov, který si ve filmu zahrál Galceva, po půlhodině kameraman Vadim Jusov (velmi podrobně mluví například o sporech s autorem původního scénáře Vladimírem Bogomolovem i o rozchodu s Tarkovským před natáčením Zrcadla) a hudební skladatel Vjačeslav Ovčinnikov (ten ale ještě častěji než o Tarkovském hovoří o práci na Bondarčukově filmu "Vojna a mír" a "Šlechtickém hnízdě" Andreje Končalovského). Dobovým bonusem je dvacetiminutová ukázka z dokumentu "Válečné děti", ve fotoarchivu je 10 snímků z natáčení a neschází ani 14 kompletních filmografií členů štábu a herců, v nichž jsou k nalezení i trailery na Andreje Rubleva, Solaris, Vojnu a mír a Jeřábi táhnou. (otištěno v září 2002)



 
seznam recenzí
 

































 Optimalizováno pro IE 5.5 (800 x 600)Copyright © 2002 - 2024, Code by Haireus & Content by ZonaEngine: (pre)Bloudil