ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD ::: http://zona.bloudil.cz

URL článku: http://zona.bloudil.cz/index.php?id=7403

Datum vydání článku: 28.1. 2023


Dějiny čtení

"Neil Young se původně do skládání hudby k antiwesternu ´Mrtvý muž´ nijak nehrnul. Jarmusch ale film psal s Youngovým albem ´Zuma´ ve sluchátcích a ze skladby ´Cortez the Killer´ si dokonce na kazeťáku vlastnoručně sestříhal instrumentální verzi. Nedovedl si proto představit, že by se hudebního doprovodu zhostil někdo jiný, a aby hudebníka přesvědčil, poslal mu hrubý sestřih na VHSce. Young se do filmu zamiloval a navrhl, že soundtrack nahraje jako živou skladbu. Oba umělci se zavřeli do temného skladu v San Franciscu, Young se obklopil nástroji a efektovými krabičkami, nechal si pustit film na plátno a pustil se do improvizace na svém Gibsonu LesPaul ´Old Black´. Soundtrack je prvním Youngovým sólovým albem a z natáčení existuje dokonce kompletní záznam, který na osmimilimetrovou kameru pořídil sám Jarmusch. Část z něj byla použita ve videoklipu k titulnímu motivu ´Dead Man´, další úryvky se občas objeví na filmových festivalech." K sedmdesátínám Jima Jarmusche otiskl Reflex text Jiřího Holubce o hudbě v režisérových filmech. Více tady.
"Kniha ´Rozumět televizi´ je dílo pozoruhodné i vydavatelsky. Hlavní text je tištěn ve dvou sloupcích, přičemž zůstává místo na souběžně přítomné poznámky, rovněž sloupcovitě řazené k vnitřnímu okraji stránky. Střídá se velikost (i barva) písma, zařazené citáty jsou vysázeny většími písmenky, zvýrazněny jsou rovněž nadpisy. Nedílnou součástí jsou fotografie, barevné i černobílé, které zachycují různé detaily, zátiší i rozlehlejší prostory České televize Některé obrázky jsou dokonce zvráceny do negativu, a tak jako by souzněly s občasnou absurditou či obskurností, jež se tu vyskytuje. Právě pečlivě podchycenou a dokumentovanou deziluzivnost považuji za Králové nejcennější vklad." Knihu Rozumět televizi Lucie Králové, nedávno vydanou Nakladatelstvím AMU, recenzoval v iLiteratuře Jan Jaroš. Více tady.
"Diskutabilního ocenění se dočkal také Al Pacino. Roku 1993 sice stále zářil v nejvyšší herecké lize a nebyl ve věku, kdy se rozdávají soucitné čestné ceny, ale jeho triumf za drama ´Vůně ženy´ přišel po sérii šesti neproměněných nominací. A každá z nich si přitom o výhru říkala stále hlasitěji. ´Kmotr´ a především ´Kmotr II´ patřil mezi jeho mocné a nevypočitatelné osobnosti. V ´Psím odpoledni´ musel propotit spoustu košilí v ambivalentní úloze bankovního lupiče, jenž si získává přízeň médií, a svérázný ´Dick Tracy´ jej zastihl v takové formě, že karikaturního antagonistu pozvedl na nejúžasnější prvek rozporuplného snímku. Ve ´Vůni ženy´ bezvadně ztvárnil romantického a zásadového slepce, ale na rozdíl od vypsaných výkonů, potažmo ještě těch ve ´Zjizvené tváři´ či ´Carlitově cestě´, zdaleka nešlo o takový zářez. Tentýž rok navíc sklidil nominaci i za konverzační ´Konkurenty´ na motivy divadelní hry, tudíž už Oscara zkrátka dostat musel." O Oscarech s puncem "ceny útěchy" napsal v Kinoboxu Jakub Vopelka. Více tady.
"Jedním z nejčastějších motivů ´Atlanty´ jsou dveře vedoucí jinam, než se zdá. Spojují části města podle jakési snové logiky, skoro jako ve filmech Davida Lynche. Jenže zatímco ten vždy klade důraz na to, aby podivno bylo opravdu podivné, aby paranoia a strach obsadily mysl diváků s maximální intenzitou, hrdinové ´Atlanty´ naopak hned berou publikum zpět k těm nejbanálnějším věcem. Tato ´cesta tam a zase zpátky´ působí nenápadně, většinou vyznívá do ztracena. Ale stačí špetka pozornosti a Donald Glover vás coby mistr suchých point, přesných pozorování a surrealismu všedního dne přesvědčí, že je to cesta zatraceně návyková." O jednom z nejzajímavějších seriálů, nalezitelných v nabídce v tuzemsku působících streamovacích služeb, napsal na Aktuálně Tomáš Stejskal. Více tady.


Copyright © 2002 - 2024, Zóna