"Navzdory zmíněným bolestným motivům jsou Fabelmanovi vlídná, vesměs radostná podívaná, v níž Steven Spielberg vzdává poctu těm, kdo jej ovlivnili, a vzpomíná na to, jak se z něj stával filmař. Že nejde na dřeň tak, jak by možná mohl, je jeho volba, ostatně právě o tom jeho snímek je: film sděluje to, co si jeho tvůrce (pokud zvládá své umění) přeje. Jsou ovšem věci, které režisér neovlivní, třeba české titulky – ty mají štěstí, že se překladatelská anticena Skřipec uděluje jen v oblasti literatury. Ne, ´Krauts´ není vlastní jméno, ale známé hanlivé označení německých vojáků, ´passtime´ není ´minulost´, nýbrž ´kratochvíle´ a pro zvolání ´God!´ v židovské rodině není nejšťastnější převod ´ježíši´. Ale vem to nešť, závěrečný Spielbergův filmařský žert zahřeje u srdce tak jako tak." Marcel Kabát v recenzi v
Lidovkách upozornil na vskutku mimořádný výkon autora českých titulků k filmu
Fabelmanovi (
The Fabelmans, 2022) Stevena Spielberga. Více
tady.
"Cameronovi se podařilo, co ani Ang Lee ani Peter Jackson nedokázali: HFR v jeho podání má pohybovou ostrost a tedy přehlednost běžného HFR, zároveň si ale zachovává charakteristiku 24fps, na kterou jsme tak hákliví. Tedy minimálně na poli této několikaminutové ukázky. Nebojím se proto říct, že v Cameronově podání vypadá vHFR naprosto skvěle. Ta část scény, která se odehrávala nad vodou, byla zřetelně ve 24fps a vypadala jako standardní 3Dčko, na jaké jsme zvyklí už z dob prvního dílu. Stačilo to, jednalo se o téměř statické záběry mluvících hlav. Jakmile se hrdinové ponořili pod hladinu oceánu, ´přeřadil´ Cameron do vyšších otáček - předpokládám, že do dvojnásobku, tedy 48fps (konkrétní technické informace o snímkových frekvencích se mi najít nepodařilo)." Od publikace posledního textu Štěpána Čermáka na
Blu-space uplynulo dlouhých 15 měsíců, ten právě zveřejněný o variabilním HFR ale svou zajímavostí tak dlouhé čekání ospravedlňuje. Více
tady.
"Podobně jako ve filmech Formana a Passera je devízou Nejkrásnějšího věku citlivá drobnokresba postav a prostředí, věrohodná trapnost situací a autenticita konverzačních výměn a střetů mezi zástupci různých generací. Také Papoušek se jednoduchými vyjadřovacími prostředky a podobně prostým příběhem snaží dobrat podstaty lidí a doby. Při vlastním rozvíjení formanovského stylu čerpal ze studia na AVU, především z atmosféry při výuce v sochařské dílně. Postavami jsou dobře odpozorované typy z lidu, na jejich modelování se podíleli sami neherci, kteří mohli zůstat věrni své běžné hovorové mluvě." Martin Šrajer textem ve
Filmovém přehledu připomněl snímek
Nejkrásnější věk (
1968) Jaroslava Papouška, před třinácti lety na DVD vydaný
Bontonem. Více
tady.
"Diskuze o tom, který film od Scorseseho je nejlepší, může trvat velmi dlouho. Na jejím konci by se však mělo vždycky dojít ke ´Casinu´, jehož dokonalost prostě nejde nijak zpochybnit. Tříhodinová freska z Las Vegas, která vám ukáže město hříchu ve všech jeho podobách, je absolutním mistrovským dílem, v němž Scorsese, De Niro a Pesci ještě překonali kultovní ´Mafiány´. Mnohokrát prozkoumaný svět gangsterů tu totiž dostal gamblerské pozlátko a vtrhla do něj i nevypočitatelná sexbomba Sharon Stone. ´Casino´ tak není jen o drsných chlápcích, kteří lámou kosti a počítají prachy jako na běžícím páse. Je také o slabinách zazobaných frajerů, o hranicích důvěry a o nekompromisním systému, jenž nakonec rozdrtí každého, kdo si dovolí zaváhat. Scorsese tohle všechno servíruje s maximální suverenitou a hlavně s kanonádou dechberoucích kamerových jízd a ikonických scén, bez nichž se nemůže obejít žádná učebnice filmařiny. ´Casino´ je vlastně etalonem toho, co může hollywoodský filmař stvořit na vrcholu kariéry. A i když Marty pořád umí, v roce 1995 bez debat uměl nejlíp." Redakce
Moviezone sestavila žebříček patnácti nejlepších filmů Martina Scorseseho. Více
tady.