Camea Alfreda Hitchcocka jsou tak profláklou signaturou jeho tvorby, že o nich mají jakési matné tušení snad i ti, kdo používají filmy převážně jen jako zvukovou kulisu k žehlení. O jejich počtu existují několikeré údaje, dané jak nepozorným počítáním, tak nejasnými kritérii zda některá z nich započítat (např. je či není cameem kresba obézního muže v novinách, které čte jedna z postav v
Záchranném člunu či stín charakteristického tvaru na podlaze v
Nepravém muži?). Asi nejznámější fotografická dokumentace cameí je shromážděna na čtyřstraně Hitchcockovy monografie od Paula Duncana (obsahuje 35 "položek"), elegantně názorné je i pětiminutové video ´
Every Alfred Hitchcock Cameo´ (ke spuštění je na
YouTube tady), jehož autor si dal práci zkompletovat příslušné ukázky ze všech filmů, v nichž se Hitchcock objevil a záslužně každou doprovodil titulkem s názvem a rokem vzniku filmu. Ve videu je cameí 39, tedy o 4 více než v Duncanově knize a aby zmatku nebylo málo, další údaj (37) nabízí často odkazovaná fotografická dokumentace cameí na webu
Hitchcock.tv (
tady). Mimochodem, dvě camea by marně lovili v paměti ti, kdo sledují Hitchcockovy filmy jen z nahrávek pořízených z vysílání
České televize, kde byla drtivá většina jeho novějších filmů uvedena nikoliv v originálním formátu 1,85:1, ale ve stranovém ořezu 1,33:1 - ve snímcích
Potíže s Harrym (
The Trouble With Harry, 1956) a
Chyťte zloděje (
To Catch a Thief, 1955) se totiž režisér objeví jen krátce na samém kraji obrazu, takže v televizní ořezané verzi není vůbec vidět...