"Po únoru 1948 vznikl speciálně pro Oldřicha Nového v rámci barrandovských struktur takzvaný ´Tvůrčí kolektiv veseloherní´. To byla dramaturgická skupina, ve které si Nový vyvíjel náměty na filmy podle svých hereckých preferencí a silných stránek. Doposud se tvrdilo, že jeho filmová práce v 50. letech byla nedůstojná, nadiktovaná, ale je vidět, že na vývoji filmů participoval. U zlopověstného snímku Slovo dělá ženu měl dokonce hned několik funkcí: byl spoluautor námětu, měl umělecký dozor a hrál hlavní roli." O monografii Oldřicha Nového z pera Šárky Gmiterkové, vydané
Národním filmovým archivem, referoval i
Český rozhlas. Více
tady.
"V roce 2013 natočila Samantha Fuller dokumentární film o svém otci Samuelu Fullerovi (1912–1997), enfant terrible americké kinematografie. Snímek s názvem ´Plný život Samuela Fullera´, který je zpracováním filmařovy autobiografie, se za osobní účasti režisérky promítal na Noir Film Festivalu v roce 2018, kdy byla součástí programu výběrová retrospektiva Fullerových děl. Samantha Fuller se na festival vrací po čtyřech letech, aby zde osobně uvedla otcův film ´Podsvětí USA´, který bude promítán v rámci Zvláštního uvedení." Dalším hostem srpnového 10. ročníku
Noir Film Festivalu bude dcera Samuela Fullera. Více
tady.
"Do českých kin míří zcela poprvé nová definitivní verze aka ´Final Cut´. Tříhodinový macek pak vznikal k příležitosti 40. výročí premiéry filmu v roce 2019 samozřejmě pod dohledem legendárního režiséra. A v kinech si ho můžete navíc vychutnat v tom nejlepším možném hávu. Jedná se totiž o digitálně zrestaurovanou 4K podobu. Dá se tak říci, že všechny Coppolovy tísnivé scény a záběry můžete vidět v té nejsilnější podobě a všechnu tu válečnou depresi si vychutnat naplno." Do českých kin právě vstoupil další sestřih snímku
Apokalypsa (
Apocalypse Now, 1979) Francise Forda Copopoly. Více
tady.
"Když se podíváme na westerny italských režisérů, kteří přišli po Leonem, tak šli často svou vlastní cestou a vytvářeli mnohdy i mnohem zajímavější pojetí žánru. Kritici a publicisté až dogmaticky upnuli pozornost na Leoneho jako zakladatele rétoriky a stylu italského westernu a mají tendenci posuzovat ostatní režiséry prizmatem leoneovského mýtu. Italský western je ve skutečnosti široký komplex filmů, v nichž můžeme nalézt rozmanité tvůrčí přístupy, sociokulturní zdroje i žánrové kombinace. Začteme-li se do dochovaných rozhovorů s Leonem, není vůbec náhodné, že se vymezoval vůči westernům svých kolegů jako právě Sergio Corbucci, Sergio Sollima nebo Enzo Barboni. Zejména Barboniho komediální westerny s Hillem a Spencerem byly divácky mnohem úspěšnější než všechny Leoneho filmy." Rozhovor s Janem Švábenickým nejen o jeho knize
Fenomén italský western zveřejnil
Neviditelný pes. Více
tady.