"Počas Marenčinovho pôsobenia na Kolibe vznikli filmy Pieseň o sivom holubovi (1961) Stanislava Barabáša, ktorý predznačoval nové myslenie v slovenskom filme, a Slnko v sieti (1962) Štefana Uhra, ktoré je považované za začiatok československej novej vlny. Toto prelomové dielo prinieslo do slovenskej kinematografie nový spôsob filmového rozprávania a nový analytický pohľad na realitu zameranú na človeka a jeho pocity." Na svém webu
Slovenský filmový ústav připomněl Alberta Marenčína, který zemřel 9. března ve věku nedožitých 97 let. Více
tady.
"Jemný, ale nikoliv měkký a poddajný, takový byl Václav Kučera, jak jsem ho poznal později, když jsme spolu pro Českou televizi připravovali pořad Musicblok. Chodil v černém, havraní vlasy na mikádo, spíš se ptal, než mluvil, takový Jim Jarmusch nebo Anton Corbijn z pražské Letné, říkal jsem si. Jemný, citlivý rocker rád dokumentoval právě i takovou hudbu." Nekrolog režiséra Václava Kučery, jehož celovečerní dokument
Takovej barevnej vocas letící komety (
2015) vyšel před čtyřmi lety i na DVD, napsal pro
Artzónu Petr Vizina. Více
tady.
"V dokumentární sekci Febiofest letos kromě oscarového portrétu Alexe Honnolda ´Free Solo´ nabídne také film ´Friedkin Uncut´, věnovaný kontroverznímu režisérovi filmů ´Francouzská spojka´ nebo ´Vymítač ďábla´ (ten bude na Febiofestu uveden také). Forma by měla být podobně prostá jako u nedávného (a excelentního) dokumentu ´De Palma´ - William Friedkin sedí před kamerou a detailně rekapituluje svůj život a kariéru. Neměl by se přitom vyhýbat ani nepříjemným tématům, jako byl skandál vyvolaný homofobní krimi ´Na lovu´. Jeho pohled by zároveň mělo doplnit několik dalších známých osobností, od Wese Andersona a Francise Forda Coppoly po Quentina Tarantina." Deset tipů z programu blížícího se
Febiofestu sepsala redakce
Filmu a doby. Více
tady.
"Adaptace filmů Ingmara Bergmana se objevují na jevišti především pro velké herecké příležitosti. Po Slovenském národním divadle sáhlo nyní i pražské Divadlo na Vinohradech po Bergmanově posledním opusu pro filmové plátno ´Fanny a Alexandr´. A bylo to šťastné rozhodnutí. Zkušený dramatizátor Jan Vedral vyšel z knižní filmové novely v překladu Zbyňka Černíka a našel v ní scénický potenciál i téma rodiny držící za všech okolností při sobě, rodiny, jež nabízí pestrou galerii postav s jejich lidskými hříchy i ctnostmi. A také otázku, jak obojí od sebe odlišit a posuzovat." Fanoušci divadelních adaptací slavných filmů jistě nepřehlédli bergmanovskou premiéru v
Divadle na Vinohradech. Více
tady.