"Dlouhometrážní debut britského experimentálního režiséra Scotta Barleyho Spící lůno (2017) je ukázkou něčeho, co bychom mohli nazvat ambientním filmem. Obrazy krajiny při stmívání na pomezí digitální fotografie a malířského zátiší nejeví žádné nutkání vinout se vpřed, a divák musí cíleně pátrat, aby v nich rozeznal alespoň náznaky pohybu. Vzdor dokumentárně úsporným prostředkům však příroda nepřipomíná nic, co máme ve zvyku si pod ní představovat." Loňský rok bilancovali v trojdílné anketě
Dokrevue i čeští dokumentaristé. Více
tady.
"Vznešenost vždy pohotové, k službě vlasti připravené socialistické armády je Juráčkem konfrontována s groteskní nedokonalostí trapně obyčejného, omylného člověka, který v momentě, kdy se od něj očekává akce, zůstane stát na místě a jen tupě zírá. Namísto závažnosti vlastní filmům z padesátých let nabízí ´Každý mladý muž´ banalitu a komičnost. Nechává přitom na našem výkladu, nakolik je neschopnost vojínů konat zapříčiněna jejich mladickým ostychem a nakolik se na pasivitě podílí celkové zlhostejnění." Juráčkův dlouhometrážní debut
Každý mladý muž (
1965), vydaný na DVD před deseti lety
Bontonem, připomněl ve
Filmovém přehledu Martin Šrajer. Více
tady.
"Emoce kolem změn na Oscarech nekončí, naopak se ještě stupňují. Známí umělci poslali pořadatelům filmových cen naštvaný dopis, údajné škrtání kategorií z přímého televizního přenosu považují za urážku. Dopis podepsali přední američtí tvůrci a držitelé Oscarů, je mezi nimi Martin Scorsese, Quentin Tarantino, Damien Chazelle, Cary Joji Fukunaga, Spike Jonze, Ang Lee, Spike Lee či Seth Rogen a desítky dalších." Kolem letošních
Oscarů je veselo už předem. Více
tady.
"Sám tvůrce byl na ´Kříž u potoka´ i po letech hrdý a dnes pozapomenutý snímek patřil mezi docela vlivné české filmy dvacátých let. Na rozdíl od ´Příchozího z temnot´ či ´Otráveného světla´ sice nenabízí podmanivé dobrodružství, pohlcující vypravěčskou obloukovou stavbu a sjednocený stylový přístup, ovšem tím do dějin (zdaleka nejen rané) české kinematografie zapadá mnohem příznačněji než výše zmíněné, třeba atraktivnější, dynamičtější a rytmicky funkčnější filmy." Součástí loni v listopadu vydaného DVD s dvojicí němých filmů
Příchozí z temnot (
1921) a
Otrávené světlo (
1921) J.S. Kolára a Karla Lamače je v bonusové sekci i pět dalších Kollárových filmů. O jednom z nich, dramatu
Kříž u potoka (
1921), napsal před rokem na svém blogu Radomír D. Kokeš. Více
tady.