ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD ::: http://zona.bloudil.cz

URL článku: http://zona.bloudil.cz/index.php?id=5623

Datum vydání článku: 28.4. 2018


Dějiny čtení

"Film nakonec nedosahuje působivosti svého modelu, ač se o to tvůrci všemožně pokoušejí. Jestliže však Prokletí nepláčou selhávají jako seriózní hollywoodské melodrama po vzoru Mildred Pierce, mají pro mnoho fanoušků a fanynek nepopiratelnou hodnotu jako příklad campu, tedy estetické kategorie založené na přemrštěnosti a distanci od toho, co vnímáme jako realistické a přirozené. Přehnaná typizace postav, přepjaté herecké výkony i nepravděpodobné zvraty v zápletce nasvědčují, že právě toto by mohla být ta ´správná"´ čtecí strategie." Pro Film noir napsal Milan Hain o filmu Prokletí nepláčou! (The Damned Don´t Cry, 1950) Vincenta Shermana, který před devíti lety na DVD s českou podporou dovezl do tuzemské distribuce MagicBox. Více tady.
"Za knihou, jejíž editorkou je umělecká kurátorka Tereza Stejskalová, stojí iniciativa tranzit.cz. Ta svou pozornost zaměřuje na současné umění zejména ve středoevropském prostoru, přičemž ji zajímá mimo jiné proces transformace postkomunistických zemí v demokratické a kapitalistické společnosti. Titul ´Filmaři všech zemí, spojte se!´ je přitom až jakýmsi vyvrcholením zájmu iniciativy o osud a dílo asi stovky studentů z Třetího světa, kteří během komunistické éry v Československu vystudovali Filmovou a televizní fakultu Akademie múzických umění, tedy FAMU. Vydána byla na podzim roku 2017 ku příležitosti otevření výstavy Biafra ducha v Národní galerii v Praze. Stejnou výstavu však tranzit.cz uspořádal o rok dříve v Bratislavě a úplně na začátku celého projektu stála projekce vybraných studentských snímků afrických a asijských studentů FAMU v pražském kině Ponrepo." O kolektivní monografií Filmaři všech zemí, spojte se!, vydané nakladatelstvím tranzit.cz, napsal pro 25fps Miroslav Libicher. Více tady.
"Pokud bychom by si dali tu práci a ponořili se do příjemně vlahých vod dostupné odborné literatury věnované historii a vývoji přírodopisného filmu (což, přiznejme si, není nikterak časově náročný úkon, protože knih a studií na toto téma byla zatím sepsána pouhá hrstka), s nemalým překvapením bychom seznali, že o tradici či instituci takřečeného uměleckého přírodopisného filmu - i kdyby ukryté pod odlišným jménem - v ní nenajdeme prakticky jedinou zaznamenáníhodnou zmínku. Důvod tohoto opomenutí je přitom, troufám si říci, vcelku prozaický: bezmála všechny dostupné knihy a studie - namátkou kupříkladu jinak nadmíru zevrubná a pečlivá kniha Wildlife Films (Přírodopisné filmy, 2000) z pera filmového historika a filmaře Dereka Bousého - se doposud zabývaly výhradně britsko-americkou produkcí. Mekkou a kolébkou umělecky laděné přírodopisné tvorby je ovšem kontinentální Evropa, zejména pak Francie." Obsáhlý text "Na území těch druhých: Krajinou uměleckého přírodopisného filmu" publikoval na svém webu Zamilováni ven Luděk Čertík. Více tady.
"Vo výberovom konaní uspel Mgr. art. Peter Dubecký, doterajší generálny riaditeľ SFÚ, ktorý bol zvolený na svoje tretie funkčné obdobie v zmysle zákona o audiovízii. Rada SFÚ ho jednomyseľne zvolila v tajnom hlasovaní." Peter Dubecký byl na dalších pět let zvolen ředitelem Slovenského filmového ústavu. Více tady.


Copyright © 2002 - 2024, Zóna