České "woodyallenovské pole" bylo dlouho neorané, a je-li dnes alespoň řídce oseté, neznamená to ještě, že opilý řidič za volantem secího stroje nejezdil pod vlivem přemíry vypitého piva šejdrem... Vydavatelská práva k tomu nejzajímavějšímu (sedmdesátá léta minulého století) z tvorby nekorunovaného krále newyorských neurotiků bohužel patří společnosti MGM, a protože její postoj k tuzemskému trhu je už léta rezervovaný, i nadále budeme jednou z mála evropských zemí, kde na DVD nevyšla Annie Hallová (1977), Manhattan (1979) či Září (1987). Při použití kvantifikace je "problém" viditelný ještě zřetelněji - z třiceti pěti filmů, které Woody Allen natočil, vyšlo na "českých" DVD jen osm, navíc z prvních dvaceti položek režisérovy filmografie není na DVD s českou podporou k dispozici jediná. Jen chabou útěchou zůstává, že Allenovy filmy vzniklé v novém miléniu do tuzemské DVD-distribuce doputovaly všechny (obvykle v lokálních edicích navázaných na jejich uvedení v kinech) - bez některých z nich by se totiž bez větších výčitek svědomí asi obešli i režisérovi nejvěrnější fandové (Hollywood Ending). To ale rozhodně neplatí pro (na DVD právě vycházející) snímek Match Point - Hra osudu (2005), kterým se režisér vrátil nejen v plné tvůrčí síle, ale především dokonale "zamimikrovaný". Kdybych totiž dopředu nevěděl, na čí film se dívám, zfleku bych si tipnul, že Alfred Hitchcock vstal z mrtvých - jen legendární poťouchlý tlouštík si dokázal pohrávat s žánrem a utahovat ze zavedených scenáristických zvyklostí tak virtuózně jako Allen, stavící svého "amatérsky zločinného" hrdinu do dlouhého sledu situací hrozících neodvratných prozrazením, aby ho z nich vždy v poslední chvíli vysekal "štěstíčkem", jenž je v reálném životě vlastní jen lídrům levicových stran či prehistorickým veverkám...
|