ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD

Andrej Rublev

ZÓNA - hlavní strana
ZÓNA E-SHOP TEXTY RECENZE KONTAKT
ZÓNA - hlavní strana

TEXTY
Na této podstránce najdete "zásadní" text Duchovní film, ve kterém jsem se pokusil vymezit ryze osobní kategorii filmů a vysvětlit, co mě na nich zajímá. Vznikl v roce 1994 u příležitosti stejnojmenného cyklu na LFŠ. Texty označené Region free a DVD.RX vycházely coby sloupek v tištěné verzi týdeníku Reflex.


 
 

Region free (Reflex č. 30/2006): Povolání: Michelangelo
   (51)
     Neprozradím nic nového, když napíšu, že divácké sympatie k legendární "čtyřce" italských nesmrtelných, kteří svá vrcholná díla natočili v šedesátých letech minulého století, bývají obvykle poskládány do (sestupné) řady Fellini - Pasolini - Visconti - Antonioni. Než se můj vztah k nim ustálil na pořadí přesně opačném, prošel několika drobnými proměnami, o nesesaditelnosti Michelangela Antonioniho z piedestalu jsem měl ale jasno už od iniciačního setkání se Zatměním (1961) v klubovém kině. A "záchytné body" v antonioniovském vizuálně vycizelovaném vesmíru pak už jen přibývaly - kupodivu ani ne tak adorovaná Zvětšenina (1965), ale o to víc třeba z hlavy nevypuditelné obrazy liduprázdných sídlištních planin v již jmenovaném Zatmění, uhrančivý odlesk "widescreenové Ameriky" v Zabriskie Point (1969) či prostota kostelní epizody z povídkového filmu Za mraky (1995). Vzhledem k mimoběžnosti Antonioniho filmů vůči typickému divákovi je ale přinejmenším zvláštní, že jejich počet na v tuzemsku prodávaných DVD postupně narostl na aktuálních šest položek. Ke starší trojici Zvětšenina, Za mraky a Eros nejprve na začátku prázdnin přidala společnost Levné knihy studii odumírající lásky Noc (1960) a z linie režisérovy tvorby se poněkud vymykající Výkřik (hrdinou není obvyklý "znuděný zahnívající buržuj", ale dělník), na začátku srpna pak Bonton do půjčoven (a v září do prodeje) pošle nádherný snímek Povolání: reportér (1975), drásavou studii o (ne)zaměnitelnosti lidské identity s Jackem Nicholsonem v životní roli. Ať ale dumám jak chci, počet šesti Antonioniho "těžkých" a komerčně nezajímavých snímků na DVD s českou podporou je pro mě stále něčím podobně nevysvětlitelným jako způsob, kterým v legendární finální scéně Povolání: reportér kamera Luciana Tovoliho "projde" skrz zamčenou okenní mříž...


 
seznam článků
 



































































 Optimalizováno pro IE 5.5 (800 x 600)Copyright © 2002 - 2017, Code by Haireus & Content by ZonaEngine: (pre)Bloudil