zóna: OK. Chápu. Já to teda nějak uzavřu za sebe, když už jsem tomu teď dal tolik času. Zrovna dokoukal ten dokument a spíš potvrdil mé podezření, že (v mých očích) slabiny filmu jsou dány především:
a) Lindelofem jakožto scénáristou,
b) nápadem z toho \"neudělat Vetřelce\" ve chvíli, kdy každý Vetřelce, zprvu včetně tvůrce, stejně očekává (musí dojít ke střetu očekávání a následnému zklamání) - vlastně je ten pokus udělat z toho filosofii stejně nešťastný, jako u Černého rytíře. Už vůbec impulz \"Kdo by chtěl vytvořit něco takového? (Aliena)\" mi přijde nešťastný. Kdo by chtěl vytvořit třeba AIDS? Nikdo. Prostě jsou. Někde. Kde vás nikdo neuslyší. A někde jsou možná i spacejockeyové. To vůbec žádné vysvětlení nepotřebovalo. V tom nevysvětlení byl jejich půvab. Ve své podstatě se tak Prometheus/Covenant staly neskutečně antropocentrickými filmy a nabubřelými možná stejně jako starej Weylland.
c) Do toho se přidá Scott jako spíše vizuální režisér, který si vymyslí scénu a pak příběh všemožně ohýbá, aby se k té scéně dostal...
d)v konečné fázi střihač, který stříhal víc než měl.
Rozhovory Janeka s Vickersovou, Vickersové s Weyllandem by film prohloubily a daly některým momentům větší logiku. Podobně bych raději zvolil opilého Hallowaye jak se hádá s Ellisabeth a končí to u zlobného sexu, než nakonec použitou scénu s růží a šampaňským, kde je nejtemnější strunkou zjištění, že Elisabeth nemůže mít dítě. Myslím, že hlavně proto nakonec tu scénu použili (kontrast k \"otěhotnění\"), ale pro hlavní zápletku hovořila spíš ta nepoužitá (víceméně rozvíjela Janekovo také nepoužité vyprávění). Navíc být rodič není úplně totéž, jako být stvořitel. To přirovnání tady stejně nesedí.
Úplně si umím představit (a dokument to vlastně téměř říká), jak si ve střižně řekli: \"Dáme tam tu růži kvůli porodu, protože to hlavní stejně říká Janek...\" A při dalším kole střihu \"Hm, vždyť toho Janeka nepotřebujeme, proč jsme ho nevystříhli hned?!\" - a tak to \"vysvětlení\" zmizelo definitivně... (Určitě bych také zvolil alternativní konec, ale umím asi pochopit, že chtěl Scott učinit Ellisabeth \"empatičtější\").
Asi mi tam pak stále chybějí některé informace z Weyland Files. Weylandův projev se dal do filmu nějak zakomponovat v té rozhodující fázi - závěr jeho projevu plný arogance a vzpupnosti. Bez této znalosti se tak ta postava jeví ve filmu spíš jako svéhlavej starej milionář, co se bojí smrti - ovšem o strach tam přeci nešlo (I proto chybí zbytek rozhovoru Vickersová - Weyland). Vlastně tak ten kontrast, kdy tvůrce musel pro své dílo zemřít (inženýr na Zemi, Prometheus) s opačnou touhou (Weylland, nakonec tedy vlastně i Ellisabeth, i když ji chápu, že nechtěla \"pro toto své dítě umřít\") přijde jak rána do palice z ničeho. (Ostatní infa z Weylland files jsou domyslitelná).
Jinak existuje amatérská \"prodloužená verze\" Prometheus Giftbearer v1.2 na 2h18min. Některá místa (hlavně v úvodu) asi neřeší nejlépe, některá bych řešil jinak či nechal původní, ale celkově dává tušit, jak moc tam některé ty vystřižené scény chybějí. Jednoduše - dává trochu větší smysl. (Třeba bych asi nechal i souboj Ellisabeth-inženýr. Ale je fakt, že použitá varianta v sobě má něco z indianajonesovského souboje mezi bičem a šavlí...)
Ale nesmysly jako \"venku je dýchatelný vzduch, tak přece nebudu nosit helmu\", či \"jé, žížala, já si na ní šáhnu!\" či \"proč běžet do strany, když se můžu snažit kutálející se lodi utéct (OK, obě byly ve stresu, ale že to nedocvaklo Vickersové...)\" atp. to jednoduše nevyřeší. Ty jsou už v samotném (líném) scénáři a režisérské vizi upřednostňujícím obraz před logikou (Scénu s převalující se inženýrskou lodí vymyslel Scott.)
No, takže tolik k tomu. A už dám pokoj až do příštího filmu, pokud tedy nebude debatovat i někdo jinej ;-)
PS: Ten dokument mi pak už přišel únavnej. Čím víc mluvili herci, tím míň zajímavé to bylo. Každopádně všechno bylo úžasný, sluníčkový, Scott je Bůh a hlavně natočil \"inovátorský film\"... (U toho jsem se, přiznám se, celkem nasmál, protože mně to přijde fakt jen jako zhutnění x-krát natočeného... dokonce samotným Scottem. Asi bych ho výrazněji sestříhal, protože ty nadšené kydy pak už trochu přebíjely to zajímavé (přišlo mi, že si designéři kladli otázky, které si měl klást už sám scénárista...) \"Břímě snů\" je pro mě nepřekonáno.